Dovolenkárom sa stále oplatí benzín tankovať v Chorvátsku. Ako sa budú vyvíjať ceny pohonných látok?

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Tankovanie, muž, pumpa
Foto: Ilustračné, www.gettyimages.com.

Slovenským motoristom smerujúcim na dovolenku sa stále oplatí benzín natankovať v Slovinsku, Maďarsku či v Chorvátsku. Ako uviedol pre agentúru SITA analytik J&T Banky Stanislav Pánis, stále platí, že benzín je v regióne relatívne najdrahší u nás a v Rakúsku, kde sa priblížil k 1 euru 60 centov.

Najlacnejšia nafta

Približne o 7 až 8 centov ostáva lacnejší v Poľsku, Maďarsku aj Slovinsku, a približne o 4 až 5 centov lacnejší v Českej republike a v Chorvátsku. Nafta ostáva u nás a v Českej republike v regióne najlacnejšia s cenami okolo 1 eura 50 centov. V Slovinsku je drahšia o 1 až 2 centy, v Maďarsku a Poľsku približne o 3 až 4 centy na liter.

Približne o 6 až 7 centov je vyššia cena v Chorvátsku a o asi 10 centov viac si za ňu motoristi priplatia v Rakúsku. „Trend zlacňovania palív sa zastaví aj v okolitých krajinách,“ predpokladá Pánis.

Analytik 365.bank Tomáš Boháček pre agentúru SITA potvrdil, že domáce ceny benzínu zotrvávajú aj naďalej najvyššie spomedzi okolitých krajín s výnimkou Rakúska, kde je cena však vyššia už len o jeden cent. Na druhej strane, cena nafty je nižšia, a stále platí, že o niečo lacnejšie ju vieme natankovať iba v Česku.

„Ak by sme sa rozhodli ísť na dovolenku autom, tak napríklad pri ceste do Chorvátska sa nám oplatí natankovať plnú nádrž benzínu stále v Maďarsku za 1,49 eura za liter a následne ju doplniť priamo v Chorvátsku za 1,53 eura za liter,“ dodal Boháček.

Tankovanie nafty

Ak tankujeme naftu, doplna sa nám oplatí natankovať ešte doma, keďže v cieli by sme zaplatili o 7 eurocentov na liter viac. Ak je našou auto-dovolenkovou destináciou vzdialenejšie Bulharsko, či Rumunsko, oplatí sa nám smerovať tankovanie až na cieľ, kde vieme viditeľne ušetriť na benzíne i nafte.

„Pri ceste do Talianska sa nám vyplatí tankovať ešte doma, keďže „po ceste“ aj priamo v krajine sú ceny pohonných látok vyššie v priemere o 20 centov na liter. Ak by sme chceli ísť na sever Európy, tam sú ceny pohonných látok naďalej dlhodobo vyššie, ako v našom regióne strednej Európy,“ doplnil Boháček.

Zvýšenie ceny nafty, stagnácia benzínu

Po ostatnom poklese cien benzínu a nafty u nás očakávajú analytici, že sa budú pravdepodobne zvyšovať najmä ceny nafty, kým benzín by mohol skôr zaznamenať stagnáciu.

„Výhľad je však ovplyvnený neistotou na trhu s ropou, kde predikcie komplikuje nejednoznačný trend zmeny zásob ropy a palív na americkom trhu, ako aj samotná ekonomická situácia,“ podotkol Boháček.

Geopolitika podľa neho nateraz ide do úzadia, avšak prípadné zopakovanie nedávnych útokov na nákladné lode v Červenom mori, by mohli ceny rýchlo podporiť v raste. „Nateraz tak platí, že v porovnaní so začiatkom minulého leta, tankujeme za rovnaké ceny,“ konštatoval Boháček.

Trend zlacňovanie

Ostatný odraz cien ropy spolu s určitou korekciou rafinačných marží smerom nahor bude podľa Pánisa znamenať, že viac ako mesiac trvajúci trend zlacňovania palív, ktorý priviedol benzín na najnižšie úrovne od konca januára a naftu na najnižšie úrovne od júla minulého roka, sa preruší.

„Nepredpokladáme však zároveň ani výrazné zdraženie, keď ceny benzínu by sa mali pohybovať okolo 1 eura 60 centov v najbližšom čase a nafta by nemala zásadne presiahnuť 1 euro a 50 centov pred príchodom prázdnin,“ dodal Pánis.

Trojtýždňový pokles

Priemerné ceny palív na domácich čerpacích staniciach v 23. týždni tohto roka podľa údajov Štatistického úradu SR opätovne klesli.

Cena natural 95-oktánového benzínu sa v priemere predával za 1,577 eura za liter (-3 eurocenty na liter) a cena 98-oktánového benzínu za 1,79 eura za liter (-3 eurocent na liter). Liter motorovej nafty sme v rovnakom období zakúpili v priemere za 1,472 eura za liter.

Ropa zastavila sériu trojtýždenného poklesu a odrazila sa o viac ako štyri percentá, keď severomorský benchmark Brent zatváral v piatok tesne pod 83 dolármi a texaská zmes WTI končila nad 78 dolármi.

Škrty v ťažbe

Komodite podľa Pánisa pomohlo k odrazu príklon trhových hráčov k názoru, že počas tretieho kvartálu by mal byť rast dopytu po nej solídny a počas leta by ťažba dokonca s ním nemusela držať krok, čo by znamenalo deficitný trh.

„Okrem toho reakcia trhu na rozhodnutie OPECu+ len predĺžiť škrty v ťažbe (a od jesene redukovať časť dobrovoľných škrtov) sa javila ako prestrelená a trh ju následne korigoval,“ dodal Pánis.

K ziskom pomohla rope podľa neho aj všeobecne konštruktívna nálada na trhoch, ktorá pramenila zo zverejnenia série inflačných reportov zo Spojených štátov ukazujúcich obnovu dezinflačného trendu. „To by mohlo vytvoriť priestor pre uvoľnenie menovej politiky Fedom potenciálne už v septembri,“ uzavrel Pánis.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Stanislav PánisTomáš Boháček
Firmy a inštitúcie Štatistický úrad SR