Prevádzku nákladného vozidla Scania na 100-percentnú bionaftu s nulovou produkciou skleníkových plynov spúšťa slovenský autodopravca Yellow Express. Takáto nákladná doprava by mohla výrazne pomôcť znížiť celkové emisie skleníkových plynov z dopravy.
Ako uviedol na utorňajšej tlačovej besede generálny riaditeľ Yellow Express Pavol Piešťanský, projektom Biojazda.sk chcú dokázať, že práve táto alternatíva je efektívna a vhodná aj pre slovenské cesty a vďaka produkcii biopalív na Slovensku môže byť zavedená okamžite.
V Leopoldove vyrobili už vyše jeden milión ton biodieselu
Doprava je aj na Slovensku jedným z najrýchlejšie rastúcich odvetví, ktoré produkujú veľké emisie. Okamžité riešenia tohto problému hľadá nielen vláda a samosprávy, ale aj autodopravcovia.
Dopravná spoločnosť Yellow Express už dlhšie skúša možnosti ako ozelenieť svoj vozový park. Kamión, špeciálne upravený pre jazdu na čistú bionaftu B100, doviezla od výrobcu zo Švédska, ktoré podobnú formu nízko-emisnej dopravy úspešne aplikovalo nielen v nákladnej doprave, ale aj v MHD v Štokholme.
Stačí pridať tankovaciu pištoľ
V rámci možností nefosílnej dopravy sa neustále hľadá kompromis medzi efektívnou redukciou emisií a ekonomickosťou a funkčnosťou prevádzky.
„Skúšali sme rôzne alternatívy, napríklad aj LNG, ale vzhľadom na málo rozvinutú infraštruktúru na čerpacích staniciach sme to pozastavili. Palivo B100 sa javí nie len ako najschodnejšia cesta k plneniu záväzkov Slovenska v oblasti obnoviteľných zdrojov energie v doprave, ale aj ako biznisovo a logisticky vyspelá,“ tvrdí Pavol Piešťanský.
Ministerstvo hospodárstva zverejnilo Národnú vodíkovú stratégiu, chce zvýšiť konkurencieschopnosť Slovenska
Aj keď bionafta je povinne primiešavaná v pomere 6,9 percenta do fosílnej nafty a dostupná na čerpacích staniciach, 100-percentné biopalivo sa tam zatiaľ natankovať nedá. Ak sa biojazdou dokáže funkčnosť riešenia a štát vytvorí ekonomicky vhodné podmienky, môže to presvedčiť podľa Radoslava Jonáša, špecialistu biopalivárskych závodov v Leopoldove zo skupiny Envien Group, aj ďalších autodopravcov.
Pridanie tankovacej pištole pre B100 na existujúcich čerpacích staniciach sa stane žiadaným a jednoduchším riešením než budovanie nových špecializovaných staníc pre iné alternatívy.
Slovensko nevie splniť záväzok
„Jazdou na čistú bionaftu očakávame zníženie emisií skleníkových plynov priamo z motora o 100 percent a pri celom životnom cykle paliva o 60 až 90 percent. To je zásadný rozdiel voči niektorým iným alternatívnym pohonom, kde sa táto metodika emisií z celého životného cyklu dodnes nepoužíva,“ vysvetľuje Pavol Piešťanský.
Práve vďaka započítavaniu emisií z celého cyklu platí podľa neho tvrdenie, že počas jazdy kamión nevyprodukuje žiadne emisie skleníkových plynov. Oproti tomu naftový kamión po prejdení 1 kilometra vypustí až 0,76 kg skleníkových plynov. Združenie pre výrobu a využitie biopalív (ZVVB) vidí nezastupiteľnú úlohu biopalív na ceste za európskym klimatickým cieľom.
Plán obnovy by mal výraznejšie zohľadňovať aj potenciál plynárenstva, myslí si zväz plynárov
Člen združenia Martin Šácha dodáva, že ak berieme do úvahy obnoviteľný podiel v elektrickej energii, možnosti elektromobility a vodíka v doprave do roku 2030, Slovensko nevie bez výrazne vyššieho podielu biopalív v doprave splniť svoj záväzok 14 percent obnoviteľných zdrojov energie v roku 2030.
Spustenie prevádzky vozidla na 100-percentný biopalivový pohon ZVVB víta, keďže takýto projekt môže ukázať, že dosahovanie stanovenej úspory CO2 je možné už teraz.