Niektorí podomoví predajcovia elektriny a plynu sa mohli dokonca dopustiť porušenie zákona.
Spoločnosť Východoslovenská energetika (VSE), člen nemeckej skupiny innogy, opäť upozorňuje zákazníkov na nekalé praktiky na trhu s elektrinou a zemným plynom. V ostatných dňoch firma zaznamenala nárast sťažností zo strany svojich zákazníkov, ktorí sa cítili byť podvedení podomovými predajcami. „Od zákazníkov vieme, že niektorí podomoví predajcovia tvrdia, že iba VSE bude od nového roka zvyšovať ceny. Alebo lákajú zákazníkov na zľavy, ktoré nemusia byť korektne vypočítané,“ uviedol vedúci úseku retailových zákazníkov Marek Novotný.
Ceny porastú všetkým
Východoslovenskí energetici upozorňujú, že ceny komodít v ostatných mesiacoch na burze rástli a premietnu sa do budúcoročných koncových cien všetkých dodávateľov energií. VSE odberateľom odporúča, aby sa u podomových predajcov detailnejšie informovali na ponúkanú zľavu. „Napríklad, ktoré položky zarátali do zľavy a či sa tieto týkajú výlučne dodávky elektriny a zemného plynu, alebo aj iných produktov. Tiež je dôležité získať vyjadrenie zľavy v eurách, nielen v percentách,“ upozornil Novotný.
Porušili zákon?
Podľa spoločnosti VSE, v ktorej má 51-percentný podiel aj štát, na základe niektorých výpovedí zákazníkov by zo strany niektorých podomových predajcov mohlo ísť až o porušenie zákona. Odberateľ by mal byť podľa Novotného informovaný o možnosti odstúpenia od zmluvy, má mať k dispozícií príslušné tlačivá súvisiace s odstúpením a samotnú zmluvu o združenej dodávke. „Zákazníci však tvrdia, že zmluvu ani tlačivá s možnosťou odstúpenia od podomových predajcov nemajú k dispozícii, a tieto im neboli doručené ani po 14 dňoch od uzavretia zmluvy. Tak nemôžu využiť práve 14 dňovú lehotu na odstúpenie. Uvedené má za následok nielen porušenie základných práv odberateľa, ale i porušenie zákona o energetike,“ zdôraznil Novotný.
Na linku Bezpečného predaja môžu zákazníci volať aj v prípade, keď už zmluvu s novým dodávateľom podpísali a chcú to zmeniť.
Odporúčania
VSE všetkým odberateľom odporúča, aby si overili poskytované informácie. „Overte si, kto vás navštívil a overte si výhodnosť ponuky. Zistite, akú zľavu vám ponúka podomový predajca v eurách a aké nové výhodné produkty vám vie ponúknuť váš súčasný dodávateľ. Porovnajte si i ďalšie ponúkané služby a sami posúďte výhodnosť celkovej ponuky. A to všetko ešte pred podpisom zmluvy. Nepodpisujte zmluvy v časovej tiesni. Nechajte si čas na prečítanie zmluvy. Podomový predajca sa k vám môže neskôr vrátiť. Ak už aj zmluvu podpíšete, myslite na to, že od zmluvy môžete bez akýchkoľvek sankcií v 14 dňovej lehote odstúpiť, a to aj v prípade, keď vás o tom podomový predajca neinformuje,“ uzavrel Novotný