Viac ako polovica spotrebiteľov v Európskej únii (EÚ), na Islande a v Nórsku v reakcii na nárast cien energií reagovala zmenou ich zvykov.
Viac o téme: Energetická kríza
Až 71 percent opýtaných v rámci prieskumu o spotrebiteľských návykoch pre rok 2023, ktorého výsledky v pondelok zverejnila Európska komisia (EK), uviedlo, že prijali kroky, aby doma znížili spotrebu energie. Viac ako štvrtina využila verejné dotácie na opatrenia energetickej účinnosti a/alebo zmenila využívanie dopravy.
Po úsporách siahlo 37 percent opýtaných
Štyridsaťosem percent respondentov vyjadrilo obavy o svoju schopnosť splácať účty, vrátane hypoték a dopravy do práce. Do svojich úspor siahlo 37 percent opýtaných a každý desiaty zaznamenal nárast svojich hypoték, najmä v dôsledku premenlivých úrokových sadzieb.
Viac investícií do obnoviteľných zdrojov chce až 82 percent ľudí. Finančná podpora má závisieť od príjmov domácností
Veľká väčšina spotrebiteľov si myslí, že by mali osobne urobiť viac, aby prispeli k ekologickému prechodu a riešeniu klimatických zmien. Rozchádzajú sa však v tom, do akej miery vplyv tovarov a služieb na životné prostredie ovplyvnil ich výber – 43 percent napríklad uviedlo, že ich pri nákupných rozhodnutiach vôbec neovplyvňujú environmentálne obavy.
Veľké rozdiely sú aj medzi sektormi, pričom na čele rebríčka sú z hľadiska dôležitosti vplyvu na životné prostredie, ktorý spotrebitelia pociťujú pri výbere, autá s 81 percentami.
V porovnaní s rovnakým prieskumom z roku 2020 menej spotrebiteľov vyjadrilo svoje presvedčenie o spoľahlivosti environmentálnych tvrdení (pokles o 5 percentuálnych bodov), čo možno pripísať vyššej úrovni povedomia o greenwashingu.
Obavy z reklamy na internete
Z hľadiska online nakupovania sú spotrebitelia čoraz viac vystavení nespravodlivým praktikám na internete. Tri najčastejšie hlásené praktiky v prieskume boli osobne cielená online reklama (76%), skrytá reklama vo výsledkoch vyhľadávania (75%) a neúprimné spotrebiteľské recenzie (69 %).
Rast cien energií znepokojuje až 75 percent Slovákov, najväčšie obavy z vysokých účtov majú ženy
Až 94 percent spotrebiteľov vyjadrilo obavy v súvislosti s reklamou na internete, pričom 70 percent sa obávalo o nevhodné využitie a zdieľanie osobných údajov, 66 percent vyjadrilo obavy pre zber online údajov a súvisiace profilovanie bez jasného vedomia alebo súhlasu a 57 percent zase v súvislosti s inštaláciou cookies.
Výsledky prieskumu prediskutujú účastníci Spotrebiteľského samitu, ktorý organizuje EK a hostiteľom bude eurokomisár pre spravodlivosť Didier Reynders. Na podujatí bude viac ako 400 účastníkov. Ministri členských štátov EÚ, ktoré majú a budú mať predsedníctvo v Rade EÚ, a teda Švédsko, Španielsko, Belgicko a Maďarsko, budú diskutovať o ochrane spotrebiteľov počas kríz či budúcnosti spotrebiteľskej politiky v EÚ.