Zvládnutie vodíka a vodíkových batérií, ktoré sú nenahraditeľným kľúčom k elektromobilite a uskladňovaniu energie by mohli udržať Slovensko v priemyselnej špičke.
Pre agentúru SITA to povedal Maroš Šefčovič, podpredseda Európskej komisie pre medziinštitucionálne vzťahy a strategický výhľad.
Zelená transformácia priemyslu
Šefčovič považuje vyššie spomenuté sektory za také, ktoré sú na vzostupe a vzájomne sa dopĺňajú. Sú tiež strategické pre úspešnú zelenú transformáciu priemyslu.
Vodík môže podľa eurokomisára predstavovať dekarbonizačné riešenie v oblastiach, ktoré sú energeticky náročné a pri ktorých nie je možný prechod na elektrinu.
Európska aliancia pre čistý vodík
Ide napríklad o chemické továrne, oceliarne, cementárne, ale aj o kamiónovú dopravu či autobusy, vlaky a lode.
„Som preto rád, že po vzore Európskej batériovej aliancie vznikla vlani aj Európska aliancia pre čistý vodík. Aktuálne má vyše 1 500 členov vrátane 25 zo Slovenska a zároveň zásobník viac ako 750 projektov naprieč EÚ. Pôvodne sme ich dostali viac ako tisíc, pričom Európska komisia ich posudzovala podľa série kritérií, ako ich zrelosť alebo redukcia emisií,“ tvrdí Šefčovič.
Dodáva, že zásobník má slúžiť ako pomôcka pri napájaní projektov s jednotlivými investormi a osvedčil sa už pri batériách. „Dnes v súkromných investíciách do batériového sektora predbiehame Čínu aj Spojené štáty americké – napríklad len v roku 2019 išlo o 60 miliárd eur – a naprieč úniou sa už realizuje približne 70 konkrétnych projektov,“ spresňuje eurokomisár.