Podľa analytičky z Poštovej banky Dominiky Ondrovej, benzín sme tankovali lacnejšie ako v tomto roku naposledy pred siedmimi rokmi a naftu dokonca pred jedenástimi rokmi.
Slovenskí motoristi môžu byť so súčasnými cenami pohonných látok na našich čerpacích staniciach spokojní. Podľa analytičky Poštovej banky Dominiky Ondrovej, benzín sme tankovali lacnejšie ako v tomto roku naposledy pred siedmimi rokmi a naftu dokonca pred jedenástimi rokmi. Podľa posledných dostupných údajov najčastejšie tankovaný benzín stál 1,164 eura za liter. Motorová nafta Slovákov vyšla na 0,955 eura za liter. Slovenskí motoristi tak tankovali začiatkom februára tohto roku o 14 percent lacnejšiu motorovú naftu ako rok predtým. Benzín je lacnejší o 4 %.
Porovnanie s ostatnými krajinami
Slovensko patrí k polovici krajín Európskej únii (EÚ), ktoré tankujú motorovú naftu v priemere za menej ako jedno euro. Lacnejšie ju natankujeme už len v ôsmich krajinách. „Smutnejšou správou je to, že medzi nimi nájdeme všetkých našich susedov z únie, okrem Maďarska, ktoré sa umiestnilo hneď za nami,“ dodala Ondrová. V prípade 95-oktánového benzínu sme na tom o niečo horšie. Umiestnili sme sa v strede zoznamu 28 krajín. Lepšie na tom sú aj všetci naši susedia z Visegrádskej štvorky a Rakúska. „V oboch prípadoch je jasným víťazom Poľsko, kde sa tankuje najlacnejšie z celej EÚ. Práve u našich severných susedov môžeme natankovať dokonca aj benzín za menej ako jedno euro. Rovnakému privilégiu sa z celej EÚ tešia už len Estónci,“ doplnila Ondrová.
Dane a iné poplatky
Analytička upozorňuje, že pri porovnávaní cien pohonných látok medzi krajinami EÚ je potrebné mať na mysli, že do ich cien vstupujú rôzne marketingové a cenové politiky, ale aj rôzne dane či poplatky. „V prípade daní viažucich sa na benzín sa Slovensko umiestnilo tiež v strede rebríčka. Nižšie dane platili v štrnástich krajinách. Pri motorovej nafte je situácia o niečo priaznivejšia, nižšie dane sa viazali len k ôsmim krajinám,“ uviedla Ondrová.
Oplatí sa tankovacia turistika?
Slovenskí motoristi sú okrem iného známi aj tým, že obľubujú takzvanú tankovaciu turistiku. V súčasnosti sa oplatí ísť natankovať naftu len v pohraničnej oblasti Poľska, do vzdialenosti zhruba 50 kilometrov od východiskového bodu. Pri benzíne sa oplatí slovenským motoristom natankovať vo všetkých okolitých krajinách. „Pri spomenutých cenách sa nám zo štartovacieho bodu oplatí vycestovať necelých 40 kilometrov, ak by sme tankovali v Rakúsku, zhruba 50 až 55 kilometrov v prípade Česka a Maďarska a až približne 100 kilometrov, ak by sme sa za nákupmi vybrali do Poľska,“ konštatovala Ondrová.
Zdroj: analytický tím Poštovej banky podľa údajov Európskej komisie