Konzervatívni Slováci nie veľmi často menia svoje zvyky. Je to tak aj v prípade dodávateľa energií. Ak sa rozhodne slovenská domácnosť zmeniť svojho dodávateľa elektriny či plynu, musí ho niečo poriadne rozčúliť.
Či už je to vysoký nedoplatok pri vyúčtovaní dodávok energií alebo neochotná pracovníčka na horúcej linke pri výpadku ich dodávok. Inak slovenskí odberatelia sú svojim dodávateľom verní. Dokazujú to aj posledné čísla Úradu pre reguláciu sieťových odvetví (ÚRSO).
V minulom roku vymenilo svojho dodávateľa elektriny či plynu najmenej odberateľov v celej histórii sledovania tejto štatistiky. Pri elektrine zmenilo dodávateľa zhruba 26 tisíc odberných miest, pri plyne niečo vyše 11 tisíc.
Len pre porovnanie, pred troma rokmi zmenilo svojho dodávateľa ešte necelých 150 tisíc odberných miest pri elektrine a 73 tisíc pri plyne.
Netreba sa uponáhľať
Zmenu dodávateľa plynu či elektriny môže domácnosť uskutočniť v princípe kedykoľvek. Jeden z najväčší dodávateľov energií, Slovenský plynárenský priemysel (SPP), zákazníkom odporúča, aby sa zbytočne neunáhlili a v prvom rade si skontrolovali zmluvné podmienky, ktoré majú dohodnuté v zmluve s aktuálnym dodávateľom energií.
Vyhnú sa tak prípadným sankciám, rôznym poplatkom za predčasné vypovedanie zmluvy a súvisiacim zmluvným pokutám. Je dôležité si uvedomiť, že nevyhnutnou podmienkou na zmenu dodávateľa je korektné ukončenie zmluvy na dodávku energií s pôvodným dodávateľom.
ŠPECIÁL: Ako ušetriť na energiách počas zimy?
„V každom prípade odporúčame odberateľovi, aby si overil dobu viazanosti zmluvy s pôvodným dodávateľom. Pri dodržaní týchto základných pravidiel je následne zmena dodávateľa zo zákona bezplatná,“ dodal hovorca SPP Ondrej Šebesta.
Okrem toho je možné vypovedať zmluvy o dodávke za neregulovanú cenu aj v prípade zmeny ceny alebo zmeny obchodných podmienok ku dňu takejto zmeny (zmenu je dodávateľ povinný oznámiť 30 dní vopred).
Dvojmesačná výpovedná doba
V prípade, že má zákazník uzatvorenú zmluvu so svojím dodávateľom na dobu neurčitú, môže zmluvu o dodávke vypovedať bez uvedenia dôvodu a sankcie kedykoľvek.
Čaká slovenské domácnosti drahšia elektrina? Elektrárne chcú dodržať svoj sľub
Výpovedná doba je dva mesiace. „Ak má zákazník uzatvorenú zmluvu o dodávke na dobu určitú, výpovedná lehota je dva mesiace pred koncom doby určitej,“ dodala hovorkyňa Západoslovenskej energetiky a Východoslovenskej energetiky Katarína Šulíková.
Na energiách vedia Slováci ušetriť všade. Stačí byť rozvážny a zbaviť sa zlozvykov
Aj východoslovenskí a západoslovenskí energetici upozorňujú domácnosti, že pred zmenou dodávateľa energií, je dôležité dôkladne si preštudovať súčasnú zmluvu, napríklad či je alebo nie je uzatvorená na dobu určitú, alebo či neobsahuje sankcie za skoršie ukončenie zmluvy.
Správny výber dodávateľa energií
Pri výbere dodávateľa energií je jedným z rozhodujúcich faktorov stabilita dodávateľa na trhu s energiami. „Ďalej zákazníkom odporúčame porovnať si a zvážiť ponuky jednotlivých dodávateľov. Nie len ceny za energie, ale aj všetky ostatné výhody a služby, ktoré dodávateľ ponúka,“ upozornila Šulíková. V neposlednom rade by mal zákazník venovať dostatok času a pozornosti na preštudovanie zmluvy a podmienok nového partnera.
Vyúčtovanie u bývalého dodávateľa
Energetici upozorňujú, že so zmenou dodávateľa nevyhnutne nastáva krok vyúčtovania u predošlého dodávateľa. Môže to spôsobiť náhly nedoplatok a preplatok najmä pri zákazníkoch, ktorí elektrinu využívajú na kúrenie alebo ohrev vody, pretože sa naruší zálohový cyklus zákazníka. „Tento krok je treba dobre zvážiť a načasovať, aby neprišlo k neželaným prekvapeniam,“ podotkla Šulíková.
Podomový predaj
Zdá sa, že sa situácia upokojila pri podomovom ponúkaní zmeny dodávateľa energií. Západoslovenskí a východoslovenskí energetici aktuálne neevidujú žiadne zákaznícke podnety a sťažnosti na nekalé praktiky podomových predajcov.
„V ostatných mesiacoch sme zákazníkov ZSE upozorňovali na podvodné a škodlivé emaily, v ktorých sa útočníci snažili získať od zákazníkov citlivé údaje, alebo boli realizované s cieľom poškodiť počítačový systém zákazníka. Tiež sme zaznamenali podvodné vyjadrenia v online priestore a na sociálnych sieťach, ktoré boli realizované za obdobným účelom. Vyhlásenia a ponuky pri tom opäť zneužívali dôveryhodnosť značky ZSE,“ spresnila Šulíková.
SPP podomový predaj nepoužíva. Štátni plynári evidujú na trhu oživenie aktivít konkurencie aj vo forme podomového predaja. „Pre zákazníkov máme zriadenú Férovú linku SPP 0800 126 076, kde im pomôžeme si porovnať výhodnosť a férovosť konkurenčnej ponuky,“ dodal Šebesta.
Súčasná právna úprava rozlišuje 5 základných druhov zmlúv o dodávke elektriny alebo plynu pre domácnosti:
- Zmluva o dodávke za regulovanú cenu na dobu neurčitú – možno ju ukončiť kedykoľvek s výpovednou dobou dvoch kalendárnych mesiacov
- Zmluva o dodávke za regulovanú cenu na dobu určitú (maximálne 12 mesiacov) – možno ju ukončiť k poslednému dňu prebiehajúceho zmluvného obdobia, pričom výpoveď je potrebné podať najneskôr dva kalendárne mesiace pred ukončením zmluvy
- Zmluva o dodávke za neregulovanú cenu na dobu neurčitú – možno ju ukončiť kedykoľvek s výpovednou dobou jedného kalendárneho mesiaca
- Zmluva o dodávke za neregulovanú cenu na dobu určitú (maximálne 3 roky, potom sa mení na 12 mesiacov) – končí sa uplynutím doby, na ktorú je uzavretá, resp. ju možno ju ukončiť v zmysle zmluvných dojednaní alebo v zmysle obchodných podmienok
- Zmluvu o dodávke elektriny s dynamickou cenou – možno ju vypovedať, aj keď je zmluva uzatvorená na dobu určitú s výpovednou dobou jedného kalendárneho mesiaca
Zdroj: SPP
SPP ponúka možnosť mať elektrinu aj plyn výhodne pod jednou strechou. Keď si zákazník pridá k odberu plynu aj elektrinu a niektorý z našich zelených produktov, môže získať uvítací benefit až do výšky 50 eur. Jeden dodávateľ energií znamená zároveň výhodu jedného komunikačného partnera. Svoje energie má tiež zákazník pod kontrolou a pohodlne v jednej aplikácii Moje SPP.
SPP rovnako nezabúda ani na tých, ktorí chcú a môžu odoberať len elektrinu. Ak sa zákazník pri podpise zmluvy rozhodne odoberať od SPP aj elektrinu, získa uvítací bonus v hodnote do 30 eur. Nie je náhoda, že SPP, ako tradičný a najväčší dodávateľ plynu na Slovensku, sa rovnako úspešne zaradil aj medzi relevantných dodávateľov elektriny. Zároveň sme už pravidelne prvou voľbou práve pre zákazníkov, ktorí sa rozhodli zmeniť dodávateľa elektriny. Z pohľadu počtu zákazníkov sme najväčším alternatívnym dodávateľom elektriny na Slovensku. Výhodou našej spoločnosti je tiež najširšia sieť dvadsiatich zákazníckych centier po celom Slovensku.
V neposlednom rade SPP, ako najväčší výkupca zelenej elektriny z obnoviteľných zdrojov, dáva svojim zákazníkom možnosť správať sa ekologicky a zodpovedne a šetriť životné prostredie využívaním elektriny zo slovenských obnoviteľných zdrojov. Sme garantom, že čistá energia, ktorá sa na Slovensku vyrobí, na Slovensku aj zostane a je k dispozícii našim zákazníkom. Rovnako majú zákazníci možnosť minimalizovať negatívne dopady svojej každodennej činnosti na životné prostredie vďaka unikátnym zeleným produktom, ktoré sú spojené s našou iniciatívou výsadby mladých stromčekov pod dohľadom odborníkov, v starostlivo vybraných chránených slovenských lokalitách.
Zdroj: SPP
So značkou VSE môžu zákazníci získať
- Stabilnú dodávku elektriny a plynu, riešenie všetkých požiadaviek pod jednou strechou
- Elektrinu vyrobenú z obnoviteľných zdrojov
- Výhodné fotovoltické systémy aj s virtuálnou batériou
- Komplexné riešenia v oblasti vykurovania a chladenia (klimatizácie)
- Ďalšie produkty a služby týkajúce sa starostlivosti o domácnosť
- Modernú online komunikáciu (Moje VSE) ako aj obsluhu v štandardných zákazníckych centrách
Zdroj: VSE
So značkou ZSE môžu zákazníci získať
- Bezpečnú a spoľahlivú dodávku energií a spoľahlivý zákaznícky servis
- Elektrinu vyrobenú z obnoviteľných zdrojov
- Výhodné fotovoltické systémy aj s virtuálnou batériou
- Komplexné riešenia v oblasti chladenia (klimatizácie)
- Nabíjanie elektromobilov v pohodlí domova
- Modernú online komunikáciu (Môj účet) ako aj obsluhu v štandardných ZSE centrách
Zdroj: ZSE