Spoločnosť InoBat Auto začala v stredu 2. júna s prestavbou priestorov svojho výskumno – vývojového centra vo Voderadoch v okrese Trnava. Jeho súčasťou bude aj pilotná linka na výrobu prémiových batérií pre autá, autobusy a v budúcnosti aj pre letecký priemysel.
Výška celkových investícií do prestavby centra má dosiahnuť 50 miliónov eur. S výrobou prvých batérií vo Voderadoch plánuje InoBat Auto začať približne o rok.
Spoločnosť nedávno oznámila svoju prvú komerčnú dohodu s popredným výrobcom autobusov SOR. InoBat Auto bude vyrábať batérie na mieru do ich elektrobusov, pričom na cestách by s nimi mali jazdiť už v roku 2023.
Výroba pomôže znížiť závislosť od Ázie
Centrum vo Voderadoch pomôže európskym výrobcom elektromobilov znížiť závislosť od dovozu batérií z Ázie. „Našim cieľom je zvýšiť globálnu konkurencieschopnosť európskeho trhu v tejto oblasti a poskytnúť automobilovému priemyslu dlhodobo udržateľné riešenia,“ povedal spoluzakladateľ a CEO InoBat Auto Marián Boček.
Ford má veľké očakávania, do roku 2030 by mali elektromobily tvoriť 40 percent jeho globálneho predaja
Investície do vývoja a výroby batérií ocenil predseda Národnej rady SR Boris Kollár. „Aj kvôli diverzifikácii rizika je veľmi dôležité, aby Európska únia mala takúto výrobu. Keď tento projekt vyjde, tak o týchto ľuďoch budeme ešte veľa počuť, môže to byť druhý slovenský Eset. Okrem toho, že spoločnosť pozbierala odborníkov z celého sveta, bude tu príležitosť aj pre našich mladých ľudí, absolventov vysokých škôl,“ povedal Kollár.
Batérie na mieru
Spoločnosť InoBat Auto je jednou z mála európskych firiem, ktoré pôsobia v oblasti batériového biznisu. Od svojej konkurencie sa chce odlíšiť spôsobom výroby svojich batérií. Tie chce vyrábať každému zákazníkovi na mieru podľa jeho špecifických potrieb, čím sa odlišuje od tradičného katalógového prístupu konkurencie.
Volkswagen chce byť lídrom v elektromobilite, len tento rok plánuje na trh dodať milión vozidiel
Dizajnéri tak nebudú musieť elektrovozidlá prispôsobovať batériám, ale budú si môcť sami určiť, aké batérie potrebujú. InoBat prostredníctvom svojej divízie InoBat Recycling postaví na Slovensku aj recyklačné centrum batérií, ktoré bude vracať až 95 percent materiálov späť do výroby.
Starostka Voderád Anita Gajarská ocenila, že InoBat Auto nestavia svoj areál na zelenej lúke, ale oživí nevyužívané priestory. Verejnosť v obci sa pôvodne stavala k tejto investícii opatrne, ale spoločnosť podľa starostky korektnou komunikáciou zodpovedala všetky otvorené otázky. Spoločnosť získala areál s rozlohou 2,7 hektára od spoločnosti TPS EU, ktorá patrí pod kórejskú Fine DNC.