Slovenská inovačná a energetická agentúra, ktorá zastrešuje celý projekt Zelená domácnostiam, upozorňuje domácnosti na dôkladnú prípravu.
Už v utorok na obed začne tretie kolo rozdeľovania poukážok domácnostiam, ktoré si plánujú kúpiť a nainštalovať malý obnoviteľný zdroj energie (OZE). Vďaka spomínanej poukážke sa domácnosť dostane k štátnemu príspevku. Príspevok na inštaláciu slnečných kolektorov, fotovoltických panelov, tepelných čerpadiel či kotlov na biomasu pokrýva v priemere 30 a maximálne 50 percent z celkových oprávnených výdavkov na systém. Tretie kolo projektu, v ktorom sa budú vydávať poukážky s trojmesačnou platnosťou, bude určené len pre domácnosti z mimobratislavských krajov.
Vyčlenili štyri milióny
V treťom kole projektu Zelená domácnostiam budú na podporu zariadení na využívanie obnoviteľných zdrojov energie vyčlenené štyri milióny eur. Ako informoval vedúci oddelenia komunikácie Slovenskej inovačnej a energetickej agentúry Stanislav Jurikovič, od tretieho kola budú musieť zhotovitelia k žiadosti o preplatenie poukážky predkladať aj vyhlásenie o osobnom alebo majetkovom prepojení zhotoviteľa a domácnosti, kde bola vykonaná inštalácia zariadenia. Domácnosť o existencii prevádzky v rodinnom dome informuje na jednom z čestných vyhlásení. „Správne informácie priamo od domácností a zhotoviteľov môžu výrazne prispieť k urýchleniu posudzovania a preplácania poukážok V prípade zistenia uvedenia nepravdivých informácií, poukážka aj napriek zrealizovanej inštalácii nebude preplatená,“ zdôraznil Jurikovič.
Dôležitá je príprava
Najčastejšie chyby domácností
- výber zariadenia bez dohody so zhotoviteľom
- výber nevhodného zariadenia
- výber zariadenia, ktoré v danom termíne nebolo možné dodať
- podanie žiadosti bez seriózneho záujmu o poukážku
- podanie žiadosti predčasne, nedodržanie termínu inštalácie
- chyby pri vypísaní žiadosti o vydanie poukážky, napríklad v číslach listov vlastníctva k nehnuteľnosti, kde má byť zariadenie inštalované
- neaktuálne údaje v katastri nehnuteľností
- miesto inštalácie nie je na liste vlastníctva uvedené ako rodinný dom alebo ako rozostavaná stavba rodinného domu
- nesprávne zadanie e-mailovej adresy domácnosti
Slovenská inovačná a energetická agentúra (SIEA), ktorá zastrešuje celý projekt Zelená domácnostiam, upozorňuje domácnosti na dôkladnú prípravu. „Ak chce domácnosť zvýšiť pravdepodobnosť, že si bude môcť získanú poukážku uplatniť, mala by zostávajúci čas do vyhlásenia tretieho kola využiť na prípravu a konzultácie so zhotoviteľom,“ uviedla agentúra. Podľa nej, skúsenosti z prvých dvoch kôl jednoznačne ukazujú, že nestačí len poukážku získať, ale rozhodujúca je príprava pred podaním žiadosti.
Podmienky treba čítať
Domácnosti robili viacero chýb. Napríklad si neprečítali podmienky projektu Zelená domácnostiam, odignorovali užitočné odporúčania ako postup pri využívaní podpory či jednoduchý manuál k podávaniu žiadosti. „Pravdepodobnosť, že žiadosť bude správne vyplnená a poukážka bude môcť byť využitá, sa zásadne zvýši, ak budú domácnosti vopred úzko spolupracovať so zhotoviteľmi. Tých je aktuálne vyše 800, pričom skúsenosť s inštaláciou zariadení v rámci projektu a s podaním žiadosti o preplatenie poukážky má už vyše 360 z nich,“ dodala agentúra.
Zhotovitelia by mali pomôcť
Zásadnou chybou bolo, ak domácnosť vybrala zariadenie sama, bez toho, aby sa poradila so zhotoviteľom. „Oprávnení zhotovitelia sa zaviazali domácnostiam pri využívaní poukážok pomáhať. Ich úlohou je nielen dodať a nainštalovať zariadenie, ale aj poradiť domácnostiam už pri výbere zariadenia, usmerniť domácnosti pri vypĺňaní žiadostí a neskôr skontrolovať, či sú všetky dokumenty správne vyplnené a kompletné, aby bolo možné poukážku preplatiť,“ konštatovala SIEA. Agentúra v prvých dvoch kolách evidovala aj niekoľko poukážok, ktoré si úplne zbytočne vyžiadali aj nerozhodnuté domácnosti bez potrebných vlastných prostriedkov na tak náročnú investíciu.
Najčastejšie chyby zhotoviteľov
- nábor domácnosti za každú cenu
- neinformovanie domácností o podmienkach podpory
- rezervovanie poukážky bez kontroly údajov
- zaregistrovanie poukážky bez overenia vhodnosti a realizovateľnosti inštalácie
- podávanie žiadostí o preplatenie bez kontroly správnosti údajov na poukážke
- nedodržanie rozsahu inštalácie, počet zariadení musí byť minimálne taký, ako na poukážke
- nesprávne informovanie o zdrojoch financovania podpory
- neuvádzanie odkazu na podrobnejšie informácie o projekte na www.zelenadomacnostiam.sk
Počas prvých dvoch kôl mali domácnosti záujem najmä o slnečné kolektory (1 788 vydaných poukážok). Nasledovali fotovoltické panely (1 703), tepelné čerpadlá (847) a kotly na biomasu (331). Celkovo agentúra v prvom a druhom kole vydala 4 699 poukážok v hodnote viac ako 10 miliónov eur. Takmer tisíc poukážok však zostalo nevyužitých. Celková výška podpory na inštaláciu malých zariadení obnoviteľných zdrojov bude na úrovni 115 miliónov eur. Z európskych zdrojov pôjde z Operačného programu Kvalita životného prostredia 100 miliónov eur, zvyšok sa vykryje zo štátneho rozpočtu. Podpora inštalácie zariadení bude možná do konca roka 2020 alebo do vyčerpania prostriedkov. Národný projekt Zelená domácnostiam pripravuje SIEA v rámci Operačného programu Kvalita životného prostredia, ktorý riadi Ministerstvo životného prostredia SR.
Aké skúsenosti majú s projektom Zelená domácnostiam zhotovitelia
Všetkých oprávnených zhotoviteľov SIEA prostredníctvom elektronickej ankety vyzvala, aby zaslali svoje podnety a návrhy k projektu. Mnohí z vyše 200 zhotoviteľov reagujúcich na anketu označili za jeden z hlavných problémov nepripravenosť domácností. Časť z ich vyjadrení uverejňujeme.
- Domácnosti spravidla prípravy s odborníkmi nerealizujú v predstihu, ale až keď už “držia v ruke” poukážku.
- Domácnosti podceňujú presnosť vyplnenia registrácie. Často reagujú: „Veď si to opravte.“
- Nesprávne vyplnené údaje v poukážkach. Je potrebná včasná komunikácia medzi domácnosťou a zhotoviteľom.
- Často sa stretávame s neúplnými, prípadne nesprávnymi údajmi vyplnenými na zmluve, resp. poukážke. Napríklad, neúplné bydliská alebo neuvedenie spoluvlastníkov pri bezpodielovom spoluvlastníctve.
- Domácnosti veľakrát uvádzali nesprávne údaje, napríklad o vlastníkoch alebo liste vlastníctva.
- Zákazníci ani po opakovaných upozorneniach nevenujú dostatočnú pozornosť splneniu kritérií, prípadne dúfajú v udelenie výnimky alebo “prižmúrenie očí” pri schvaľovaní dotácie. Nechce sa im veriť, že kvôli takej – podľa nich – maličkosti nezískajú dotáciu. V podstate každé porušenie podmienok z ich strany majú tendenciu bagatelizovať. Nakoniec sú schopní obviňovať zhotoviteľa z toho, že to nevedel vybaviť, a preto zákazník nezískal dotáciu.
- Domácnosti si svojvoľne generujú poukážky bez odbornej konzultácie. Nemajú absolútne žiadnu predstavu o náročnosti montáže zariadenia. Domácnosti často rátajú s maximálnou sumou hodnoty poukážky.
- Riešením by bolo zamedziť voľnému prístupu do systému zo strany domácností, ak nekonzultujú so zhotoviteľom.
- Viaceré domácností si poukážku rezervujú v predstihu v obave, že ju nezískajú vtedy, keď ju budú potrebovať. Aj napriek tomu, že nemajú stavbu pripravenú na montáž zariadenia. Následne chcú stihnúť realizáciu ku koncu termínu, čo niekedy nie je možné a poukážka prepadne. Teda poukážku dostanú aj ľudia, ktorí ju v tom čase skutočne nepotrebujú. Riešením by bolo, ak by bola poukážka platná len v prípade, že domácnosť uhradí kauciu vo výške povedzme 10% hodnoty poukážky. Týmto spôsobom sa oddelia vážni záujemcovia od tých, čo reálne nechcú využiť dotáciu.
- Projektu by prospelo spoplatnenie úkonu za vydanie poukážky. V prípade uplatnenia poukážky by tento poplatok bol vrátený. Týmto by sa predišlo praktikám zneužívania.
- Od domácnosti by bolo vhodné žiadať pred odoslaním poukážky a zmluvy zo SIEA symbolickú finančnú hotovosť pre zabezpečenie neodstúpenia od zámeru realizácie diela. S nerozhodnutými zákazníkmi, ktorí už majú poukážky, ale odstúpia od zámeru, strácame veľa času.