Slovenská inovačná a energetická agentúra (SIEA) predstavila v Trnave prvú mobilnú čerpaciu stanicu na vodík. Bude slúžiť na tankovanie dvoch osobných vodíkových automobilov, ktoré poslúžia na prezentáciu vodíkových technológií v doprave. SIEA takto zároveň odštartovala už dlhšie avizované aktivity na podporu vodíka.
Alternatívne riešenia
Minister hospodárstva SR Richard Sulík zdôraznil, že aj tieto kroky by mali prispieť k naplneniu vízie výrazného rastu používania vodíka v doprave, ale nielen tam.
Slovensko sa čoskoro dočká čerpacej stanice na vodík, hodnota zákazky je vyššia ako 360-tisíc eur
„Poháňanie áut je len jedna časť jeho využitia. Oveľa väčšie využitie bude mať napríklad v oceliarstve alebo vo vykurovaní. Spoločnosť sa postupne mení na bezuhlíkovú a zaväzuje sa k alternatívnym riešeniam. Jedným z takýchto na Slovensku je i vodík,“ povedal Sulík.
Nástup vodíkovej éry
Zároveň pripustil, že nástup vodíkovej éry nie je lacná záležitosť. Vodíkové autobusy sú momentálne výrazne drahšie ako naftové, treba tiež rátať s investíciami do výroby elektrolyzérov na výrobu vodíka, ďalej do skladovacích kapacít a čerpacích staníc.
V Bratislave otvorili prvú vodíkovú čerpaciu stanicu, prevádzkuje sa v prenajatých priestoroch Slovnaftu
Je to podľa ministra hospodárstva podobné, ako to bolo v začiatkoch elektromobility pred 15-20 rokmi, ale postupne sa budú náklady znižovať.
Interaktívne podujatia
Generálny riaditeľ SIEA Peter Blaškovitš informoval, že verejnosť sa bude môcť zoznámiť s vodíkovými autami a vidieť, čo reálne znamená vodíkový pohon, napríklad v rámci interaktívnych podujatí.
Postupne sa uskutočnia vo všetkých krajských mestách na Slovensku a ich cieľom je priblížiť domácnostiam problematiku obnoviteľných zdrojov, úspor energie, ako aj inovatívnych technológií na báze vodíka.
Autobus na vodík
Čerpaciu stanicu na vodík, umiestnenú v areáli spoločnosti Arriva v Trnave, bude v súčasnosti využívať Trnavský samosprávny kraj.
Jeho predseda Jozef Viskupič si od SIEA prevzal jedno z vodíkových áut, ktoré bude mať zapožičané. Podľa Viskupiča je veľmi pravdepodobné, že v tomto roku sa už prví cestujúci v kraji odvezú autobusom na vodíkový pohon.
Šefčovič: Vodíkové technológie môžu Slovensko udržať v priemyselnej špičke
„Chceli by sme v spolupráci s Arrivou zaradiť v prímestskej doprave do fázy testovania jeden menší a jeden väčší autobus. Hľadáme aj možnosti, ako sa dostať k vodíkovému autobusu cez verejné obstarávanie,“ povedal Viskupič.
Ďalšia obmena vozidlového parku bude podľa neho závisieť od dostupnosti vodíka a siete vodíkových čerpacích staníc.