Najväčším problémom v oblasti ochrany spotrebiteľov na Slovensku je vymožiteľnosť práva. Konštatuje to Združenie slovenských spotrebiteľov, podľa ktorého sa Slovensko musí viac zameriavať na posilnenie postavenia spotrebiteľov, zlepšenie ich spokojnosti a na ich účinnejšiu ochranu.
Podľa prvého podpredsedu Združenia slovenských spotrebiteľov Jozefa Louneka národná legislatíva vo všeobecnosti proklamatívne poskytuje dostatočnú ochranu pre spotrebiteľov. „Ale v praxi tá vymožiteľnosť práva často zaostáva a ťažko sa presadzuje, predovšetkým pokiaľ niektoré zákony sú novelizované, tak veľmi pozvoľna sa to premieta v praxi,“ povedal Lounek.
Združenie spotrebiteľov u nás za najproblematickejšie považuje oblasti energetiky, bezpečnosti potravín, finančných služieb a celkovo oblasť služieb. Lounek pripomenul, že v oblasti potravín sa objavil celý rad nedostatkov. „To sa premieta do obavy verejnosti z bezpečnosti potravín,“ dodal. Celý rad nedostatkov registrujú v oblasti finančných služieb, kde ide hlavne o poplatky za jednotlivé služby. Medzi najohrozenejšie skupiny patria najmä dôchodcovia, nezamestnaní, študenti či mladé rodiny.
Výkonný riaditeľ združenia Miroslav Tulák pripomenul, že po otvorení trhu sa v oblasti energetiky na trhu objavilo 12 až 15 alternatívnych dodávateľov. „Objavujú sa stále tie isté problémy, hlavne agresívne praktiky predajcov,“ poznamenal Tulák. Združenie zriadilo linku 0850 850 650, kde si môžu ľudia z celého Slovenska zavolať a za cenu miestneho hovoru im študenti práva poradia. Objavujú sa stále rovnaké problémy, ako neseriózne praktiky, podomoví predajcovia oslovujú hlavne seniorov, ktorí sú sami doma a sú ochotní podpísať akúkoľvek zmluvu, keď im ponúknu zľavu. Málokto z nich vie, že do 14 dní od podpísania zmluvy môže bez dôvodu odstúpiť, poznamenal Tulák. Pripomenul, že Úrad pre reguláciu sieťových odvetví zistil nekalé praktiky napríklad v prípade Energetického centra, kde sa hovorí aj o žalobách.
Výkonný riaditeľ pripomenul, že vo svete je ochrana spotrebiteľov vysoko profesionalizovaná činnosť, kým u nás je predovšetkým na báze dobrovoľnosti. Podľa Tuláka je v oblasti ochrany práv spotrebiteľov potrebné začať s výchovou detí už od útleho veku. Potrebné je začať aj s výchovou seniorov, aby neboli takí dôverčiví a nepodpísali všetko, dodal Tulák.
Združenie slovenských spotrebiteľov sa pred blížiacim sa Svetovým dňom ochrany spotrebiteľských práv, ktorý pripadá na 15. marca, obracia na občanov aj inštitúcie, aby sa situácia v tejto oblasti zlepšila.