Banky sú dôležitou súčasťou našich každodenných životov. Poskytujú nám širokú škálu finančných produktov a služieb. No každoročne sme svedkami trendu zdražovania bankových poplatkov.
Banky argumentujú tým, že zvyšujú poplatky, aby mohli kryť rastúce náklady na prevádzku a zároveň si udržať ziskovosť. Aj keď tieto dôvody môžu byť pravdivé, môže to predstavovať pre klientov finančné zaťaženie.
Zmena od januára
365.bank bude mať od budúceho roka v platnosti nové obchodné podmienky pre osobné účty. Aktualizácia sa týka sadzobníka poplatkov. Zvýšenie poplatkov sa deje podľa jej vyjadrení pre vysokú infláciu a rast cien vstupov. No tých klientov, ktorí využívajú digitálne možnosti, sa tieto zmeny pravdepodobne vôbec nedotknú.
Ďalšie sprísnenie úrokových sadzieb nie je vylúčené, podľa Kažimíra nás čakajú dva kľúčové míľniky
Poplatky za výbery hotovosti na obchodnom mieste po novom budú stáť od januára o dve eurá viac, teda 10 eur. Rovnako 10 eur klienti zaplatia aj za príkaz na úhradu, zriadenie alebo zmenu trvalého príkazu na obchodnom mieste. Jedno euro navyše si klienti priplatia, keď budú chcieť v pobočkách banky vložiť hotovosť, vklad teda vyjde na dve eurá.
Ako radí 365.bank, v ich bankomate majú klienti výbery stále zadarmo. Ak niekto potrebuje zmeniť trvalý príkaz alebo poslať peniaze, môže tak aj naďalej urobiť bezplatne cez aplikáciu a internet banking.
Pri menovej konverzii pri platbe kartou alebo výbere z bankomatu v inej mene ako euro mení banka poplatok z pôvodných 2 % na 3 % z výšky transakcie. To znamená, že napríklad pri platbe kartou v českých korunách pripočíta ku kurzu kartovej spoločnosti ešte príplatok. Banka zároveň zaviedla maximálnu sumu tohto poplatku, ktorá je tri eurá.
Ak si od januára bude chcieť nejaký klient staviť, pri platbách kartou za hazard mení banka poplatok z 5 na 7 eur.
Pobočky niečo stoja
Prevádzka kamenných pobočiek je nákladnejšia ako prevádzka online služieb. Banky musia platiť za priestory, pokrývať náklady na elektrinu, vodu, údržbu a ďalšie prevádzkové náklady.
Ďalej sú to personálne náklady. V pobočkách pracujú ľudia, ktorí zaisťujú obsluhu zákazníkov a poskytujú finančné poradenstvo. Zamestnanci v pobočke majú svoje mzdy a ďalšie benefity, čo predstavuje náklad pre banky. Naproti tomu online bankovníctvo alebo samoobslužné bankomaty vyžadujú menej personálu a sú tak menej nákladné.
Ak aj niektorí klienti uprednostňujú osobný kontakt a radšej navštevujú pobočky, kde môžu komunikovať a riešiť svoje požiadavky, banky túto preferenciu môžu zvýrazniť tým, že poplatky za služby v pobočkách nastavia vyššie.
Poplatky treba kontrolovať
Klienti by mali byť ostražití a pravidelne zisťovať, aké poplatky za svoje bankové služby platia. Môžu zvážiť prechod k bankám, ktoré ponúkajú konkurencieschopnejšie poplatky. Zároveň by mali zvážiť, aké služby skutočne potrebujú, aby minimalizovali náklady.
Zdražovanie bankových poplatkov je výzvou, ktorej sa musí mnoho klientov čeliť. Je dôležité byť informovaný a flexibilný, aby sa zabezpečilo, že bankové služby nezaťažia váš rodinný rozpočet.
Na trhu stále existuje možnosť mať v banke bezplatný účet, no treba na to splniť rôzne podmienky. Viaceré prieskumy už ukázali, že väčšina ľudí by uvažovala nad zmenou súčasnej banky v prípade, že by výrazne zvýšila poplatky za vedenie bežného účtu.