Dospelí pri platení štandardne siahajú nielen po karte, ale využívajú čoraz viac aj mobil či hodinky. No školákom vo veku od 11 do 15 rokov dávajú podľa prieskumu 365.bank takmer tri štvrtiny rodičov skôr hotovosť.
A to aj napriek tomu, že 91 % žiakov má už dnes smartfón, 96 % z nich používa aplikácie a technológie sú prirodzenou súčasťou ich života.
Majú vyššiu finančnú gramotnosť
Z výsledkov PISA testovania školákov vyplýva, že tí žiaci, ktorí takúto skúsenosť majú, dosahujú vyššie skóre vo finančnej gramotnosti. Platobnú kartu má len pätina školákov.
Záujem o spotrebiteľské úvery na Slovensku stúpol, prírastok je najvyšší od roku 2017
Pandémia a celkovo rozmáhajúca sa digitalizácia vo všetkých oblastiach života sa podpísali pod to, že našinci začali oveľa viac využívať bezhotovostné formy platieb.
Takmer polovici by nechýbala hotovosť
Takmer polovica ľudí žijúcich na Slovensku sa v prieskume spoločnosti Mastercard dokonca vyjadrila, že by im neprekážalo ani úplné zrušenie hotovosti.
Ľudia totiž často pri platení siahajú po digitálnych nástrojoch ako platobná karta, telefón alebo hodinky a hotovosť nosievajú pre prípad, ak by bezkontaktná platba nebola možná.
Maximálny limit pre platby v hotovosti sa zjednotí, v súčasnosti sú to dve sumy
Kým však dospelí využívajú dnešné technológie úplne bežne, v prípade detí a ich financií na tieto možnosti príliš nereflektujú. V tomto smere zohráva hlavnú úlohu práve hotovosť.
Hotovosť sa ľahko stráca
Banková aplikácia prepojená s účtom môže byť jednou z foriem, prostredníctvom ktorej môžu rodičia deťom ukázať svet elektronických peňazí, naučiť ich narábať s financiami, viesť ich k zodpovednosti a zároveň mať ich míňanie pod kontrolou.
„Okrem toho hotovosť po taškách či vo vreckách je omnoho menej praktická a ľahko sa stráca,“ uviedla hovorkyňa 365.bank Linda Valko Gáliková.
Práve práca s peniazmi, vrátane tých bezhotovostných, je pre slovenské deti slabinou. Z prieskumu 365.bank vyplynulo, že až 44 % školákov vo veku 13 a 14 rokov má málo skúseností s platbou kartou.