Druhá vlna pandémie bude mať podľa analytikov negatívny vplyv na tržby obchodníkov

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
obchod
Foto: ilustračné, www.gettyimages.com.

Maloobchodné tržby v septembri síce dosiahli takmer dvojročný rekord, no oživenie nie je podľa analytikov udržateľné. Dá sa očakávať, že druhá vlna pandémie a opatrenia sa podpíšu pod pokles tržieb obchodníkov v nasledujúcich mesiacoch. Septembrové maloobchodné tržby vzrástli o 5,8 % a prekonali aj opatrnejšie analytické očakávania. September však ešte nebol až tak výrazne zasiahnutý druhou vlnou pandémie, výraznejšie obmedzenie nášho bežného fungovania prišlo až v októbri.

„Preto očakávame, že maloobchodné tržby v októbri opäť klesnú, nakoľko spotreba bola v októbri silno limitovaná karanténnymi opatreniami,“ povedala analytička Poštovej banky Jana Glasová. Nižšie októbrové tržby podľa nej zrejme pocíti väčšina obchodov a prevádzok poskytujúcich služby, vrátane reštaurácií, kaviarní či hotelov. Jedinou výnimkou môžu byť podľa Glasovej supermarkety, predajne potravín, drogérie či lekárne.

Jesenná neistota

Zmiernenie obmedzení od polovice mája a letné dovolenkové obdobie podľa analytičky Slovenskej sporiteľne Kataríny Muchovej výrazne pomohli dosiahnuť viditeľné zlepšenie v treťom štvrťroku. Avšak reštriktívne opatrenia spojené s rastúcim počtom infekcií na jeseň a s tým súvisiaca vyššia miera neistoty budú mať podľa nej negatívny vplyv na zotavenie ku koncu roka. „Môžeme očakávať, že zintenzívnenie druhej vlny bude mať tlmiaci vplyv na ekonomickú aktivitu, vrátane dopadu na maloobchod v nasledujúcich mesiacoch,“ povedala Muchová.

Október pritom v minulosti býval podľa analytika UniCredit Bank Ľubomíra Koršňáka už prvým mesiacom, v ktorom sa začínali objavovať efekty vianočných nákupov. „Predpokladáme, že pandémia by silu Vianoc mohla tento rok v porovnaní s predchádzajúcimi rokmi čiastočne zredukovať. Naďalej však neočakávame, že vianočné tržby úplne vymaže,“ konštatuje Koršňák. Efektom pandémie a obmedzení mobility by však mohlo podľa neho byť, že vyššie vianočné tržby pocítia kamenné obchody len vo veľmi obmedzenej miere a gro tržieb sa presunie do internetových obchodov.

Vianoce bývajú silné

Posledný štvrťrok podľa analytičky WOOD & Company Evy Sadovskej býva pre maloobchod pre vianočné sviatky jednoznačne najsilnejším obdobím roka. Počas štvrtého kvartálu predstavujú tržby maloobchodu až 27 % z celoročných tržieb. Ostatné štvrťroky si z celkových tržieb zvyknú ukrojiť podiel na úrovni 23 až 25 %. No tohtoročný posledný kvartál sme odštartovali prísnymi opatreniami pre maloobchod.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Eva SadovskáJana GlasováKatarína MuchováĽubomír Koršňák
Firmy a inštitúcie Poštová bankaSlovenská sporiteľňaUniCredit BankWood & Company