Až dve tretiny slovenských firiem čelia problému zvýšenej fluktuácie zamestnancov. Vyplynulo to z prieskumu personálnej agentúry Grafton, ktorá mapovala najčastejšie dôvody odchodov zamestnancov a možnosti, ako toto riziko minimalizovať.
Podľa výsledkov prieskumu rekordne nízka nezamestnanosť a vysoký dopyt po pracovníkoch nielenže tlačia nahor mzdy, ale dávajú zamestnancom odvahu poobzerať sa po lepších pracovných príležitostiach.
Lepšia finančná ponuka
„Fluktuácia predstavuje problém pre 67 % personalistov v slovenských firmách,“ uviedla marketingová riaditeľka Grafton Jitka Kouba. Medzi hlavné dôvody odchodov patrí lepšia finančná ponuka od iných zamestnávateľov. Za lepšou finančnou ponukou odchádzajú viac než dve tretiny zamestnancov na Slovensku. Personalisti však tento dôvod pripisujú len asi polovici odchádzajúcich pracovníkov.
Prieskum tiež ukázal rozdielne pohľady na otázku spätnej väzby, vzťahov s nadriadenými, príležitostí na vzdelávanie a odborný rast, ako aj mieru flexibility pracovnej doby a možnosť využívať home office.
Mzdy v apríli pokračovali v dynamickom raste, polovica odvetví však zaznamenala pokles zamestnanosti
„Vzťahy na pracovisku sú dôležitým faktorom, skoro tretine respondentov nevyhovovalo správanie ich šéfa a viac než štvrtina uviedla neuspokojivé vzťahy s kolegami,“ doplnila Kouba.
Napriek tomu, že 72 % firiem tvrdí, že pravidelne porovnávajú mzdy s konkurenciou, až 70 % zamestnancov odchádza z dôvodu vyššej mzdy inde. Takisto, hoci 57 % zamestnávateľov verí, že podporujú tímovú atmosféru a 48 % vykonáva prieskumy spokojnosti zamestnancov, 32 % zamestnancov nevyhovuje jednanie ich šéfa a 27 % uvádza neuspokojivé vzťahy s kolegami.
Udržať si zamestnanca je efektívnejšie
Z prieskumu tiež vyplynulo, že prevažná väčšina zamestnancov by si svoju výpoveď rozmyslela, keby im súčasný zamestnávateľ okamžite zvýšil mzdu. Napriek tomu, k takémuto kroku pristúpi len 15 % firiem.
Kedysi sme boli outsider s 38-percentnou nezamestnanosťou mladých. Aký je hlavný problém slovenského trhu práce?
„Firmy sa radšej snažia vysvetliť výhody súčasnej pracovnej pozície, čo presvedčí len minimum ľudí,“ konštatovala Kouba. Udržať si súčasného zamestnanca je podľa jeho slov pre firmy podstatne nákladovo efektívnejšie než hľadať a zapracovať nového.
Náklady na nábor a zaškolenie môžu za prvé štyri mesiace dosiahnuť čiastku presahujúcu 10 tisíc eur. Preto je podľa Kouby vhodné investovať do súčasného zamestnanca, či už formou zvýšenia mzdy, pridania benefitov alebo ponuky profesijného rozvoja.