Konsolidácia uberie na ochote domácností zvyšovať svoju spotrebu, predpovedajú analytici

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Nakupne centra obchody nakupy hodiny  rodina
Foto: ilustračné, www.gettyimages.com
Tento článok pre vás načítala AI.

Tržby v maloobchode v januári vzrástli medziročne o 0,8 %. Je to jeden z troch najnižších rastov za posledný rok. Rast tržieb podporili najmä hyper- a supermarkety s medziročným nárastom o 3,3 % a špecializované predajne s rastom o 7,2 %.

Na druhej strane, pokles zaznamenali hobbymarkety, predajne nábytku a elektroniky, a to o 8,7 %. Predaj pohonných látok klesol o 4,3 %.

Efekt predzásobovania

Ako povedal analytik Slovenskej sporiteľne Matej Horňák, v decembri bol silný medziročný rast maloobchodných tržieb o viac než 10 %, nasledované citeľným spomalením v januári tohto roka.

Dá sa to podľa neho čiastočne pripísať efektu predzásobovania domácností pred tohtoročným nárastom dane z pridanej hodnoty.

„Tento efekt bol pravdepodobne najviditeľnejší pri nákupoch väčších položiek, ako je napríklad elektronika, kde trojpercentný nárast DPH spôsobil výraznejší nárast ceny,“ uviedol Horňák.

Spotreba domácností bude v tomto roku podľa neho pod tlakom aj v dôsledku prijatých konsolidačných opatrení či komplikujúcich sa obchodných vzťahov v medzinárodnom obchode.

Plošný nárast inflácie

Nárast DPH priniesol plošný nárast inflácie, čo bude okresávať rast reálnych miezd. Zároveň bude dopad nových nákladov prichádzajúcich z konsolidačného balíka či rastu príplatkov vo firmách odčerpávať z ich schopnosti zvyšovať mzdy.

„Negatívnym rizikom je vypuknutie obchodnej vojny s USA, čo by významne zasiahlo slovenský automobilový priemysel. Hoci prvé signály a opatrenia už prichádzajú, nateraz ich vplyv na ekonomiku prehodnocujeme a očakávame reakciu EÚ,“ dodal Horňák.

Analytik 365.bank Tomáš Boháček hovorí, že nateraz známe údaje ukazujú, že výdavková sila spotrebiteľa je medziročne slabšia iba o približne 5 %. Je to podľa jeho slov menej, ako sa pôvodne očakávalo.

„Očakávame však, že sa kúpyschopnosť voči januáru bude znižovať s kulmináciou tesne pred letom,“ skonštatoval Boháček.

Menej spotrebiteľskej dôvery

Aj analytik UniCredit Bank Ľubomír Koršňák si myslí, že ochotu domácností zvyšovať svoje spotrebné výdavky bude tento rok nahlodávať fiškálna konsolidácia a spomalenie rastu ich reálnych prímov.

„Naznačuje to aj spotrebiteľská dôvera, ktorá sa začala pomerne citeľne zhoršovať už v poslednom kvartáli minulého roka a v tomto trende pokračovala aj v úvode tohto roka. Vo februári sa zosunula na 21-mesačné minimum, pod priemerom posledných 10 rokov,“ uzavrel Koršňák.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Ľubomír KoršňákMatej HorňákTomáš Boháček