Zadĺženosť Slovákov rástla aj napriek pandémii. Celkový dlh slovenských domácností v súčasnosti podľa Národnej banky Slovenska (NBS) predstavuje 47 % toho, čo naša ekonomika vyprodukuje za jeden rok, alebo až 77 % ich ročných disponibilných príjmov. Banka pod svojou značkou 5peňazí preto predstavila miniatúry rozprávok o zdravom domácom hospodárení.
Predlžovanie splatnosti hypoték
Tradične najväčšou investíciou Slovákov je hypotéka na bývanie. Ich cena sa vďaka priaznivým podmienkam už niekoľko rokov drží rekordne nízko a v súčasnosti si podľa národnej banky každý druhý dlžník predlžuje jej splatnosť v snahe znížiť si mesačnú splátku.
Nízke úroky stále lákajú Slovákov, aby sa zadĺžili. Objem úverov ku koncu roka vzrástol o takmer 12 percent
Až tretina slovenských domácností si splatnosť hypotéky predlžuje až do dôchodkového veku, neraz až do sedemdesiatky. Úrokové sadzby sa jedného dňa podľa NBS nevyhnutne pohnú smerom nahor, no závisieť to bude aj od tempa oživenia ekonomiky a inflácie.
Splácanie hypoték do dôchodku
Ako problém NBS vníma to, že takmer tretina slovenských domácností nerozumie, prečo inflácia vzniká a ako výška a vývoj inflácie vplývajú na to, za koľko si budú požičiavať, resp. ako sa im upravia splátky pri úveroch v čase.
Slováci opäť trhli popredné priečky v zadlženosti, záujem o úvery či hypotéky nenarušila ani pandémia
Rovnako problematické je pre Slovákov pochopiť, aké riziká prináša vysoká zadlženosť. Jeden zo spôsobov, ako situáciu riešiť, je podľa centrálnej banky vzdelávanie.
Zvýšenie finančnej gramotnosti
Pod svojou značkou 5peňazí prináša rozprávky od 5peniažka. Na prvý pohľad vyzerajú ako rozprávky pre deti. V krátkych príbehoch na motívy tradičných rozprávok sa však nachádzajú rôzne rady a spotrebiteľské tipy.
Slováci si na darčeky neodkladajú, domácnosti s nižšími príjmami viac zvažujú pôžičky
„Rozhodli sme sa spracovať základné finančné rady úplne novým, nebankárskym spôsobom,“ hovorí výkonná riaditeľka úseku dohľadu a ochrany finančného spotrebiteľa v NBS Júlia Čillíková.
Rady spracované v rozprávkach
Kreslené dvoj až trojminútové rozprávky sú podľa nej dynamické. „Rozprávkový príbeh je ľuďom známy, a teda sa nemusia sústrediť na dejovú líniu a plnú pozornosť môžu venovať poučnej časti,“ dodáva Čillíková.
Hoci sú príbehy animované, cieľovou skupinou, pre ktorú je formát určený, je univerzum 12+. Obsah je nastavený tak, aby mu porozumel dospelý, ale aj mladší divák.
Slováci majú problém so splácaním úverov. Spôsobov, ako sa zbaviť dlhov je viacero
Objavia aj vo verejnoprávnej televízii RTVS, pozrieť si ich môžu aj návštevníci internetu na stránke 5penazi.sk/5peniazko. Neskôr pribudnú aj na sociálnych sieťach.