Nový systém poradenstva od ministerstva školstva zahŕňa najmä pomoc učiteľom, školské podporné tímy aj vznik nových poradenských centier. Na utorkovej tlačovej besede k reforme poradenského systému to priblížil minister školstva, vedy, výskumu a športu SR Branislav Gröhling (SaS). Dodal, že v tejto súvislosti ministerstvo plánuje od stredy 10. marca diskutovať s jednotlivými aktérmi, teda s okresnými úradmi či združeniami základných škôl. Tí môžu posielať svoje otázky na špeciálne vytvorený mail.
Päť stupňov
Minister vysvetlil, že cieľom rezortu je zlepšiť a zjednodušiť existujúci poradenský systém, sprehľadniť ho pre rodiča a dostať tak poradenské služby bližšie k deťom. Nový systém poradenstva ministerstvo rozčlenilo do piatich stupňov. Prvá úroveň zahŕňa učiteľa v triede, pričom ide o metodickú podporu učiteľov pre prácu s deťmi so špeciálnymi potrebami. Ministerstvo školstva v súčasnosti eviduje 75-tisíc takýchto deti, ktoré sú integrované na základných školách. Poradenský systém a jednotlivé kroky by mali podľa ministra smerovať práve k nim.
Gröhling sa miesta v Správnej rade UK nehodlá vzdať bez boja, museli by sa zmeniť jej právomoci
Do druhej úrovne patrí školský podporný tím, teda existujúce pozície na školách. Sú nimi asistenti učiteľa, logopédi alebo špeciálni pedagógovia, ale aj nové pozície. Ministerstvo v rámci tohto stupňa pripravilo niekoľko krokov. Prvým je, že školské podporné tímy sa zadefinujú v zákone o pedagogických a odborných zamestnancov. Ten je momentálne v medzirezortnom pripomienkovom konaní.
Investujú ďalšie milióny
Ďalším krokom sú uvoľnené finančné prostriedky v rámci národného projektu. V rámci tohto kroku ministerstvo investovalo 83 miliónov eur na asistentov a podporných tímov. „Môžme povedať, že v súčasnosti máme 1 947 asistentov a 778 inkluzívnych tímov, ktoré tvoria špeciálni psychológovia, pedagógovia a sociálni pedagógovia,“ vymenoval Gröhling.
Dobrá správa nielen pre rodičov. Vieme, čo zlepšuje motiváciu stredoškolákov k učeniu
Dodal, že budú uvoľňovať ďalších osem miliónov eur, ktorými podporia vzdelávanie žiakov v rámci týchto podporných tímov. Podporia aj ďalších 205 základných škôl, vytvoria 349 miest asistentov učiteľov a 131 miest pre členov podporných tímov. Školy ich nemusia kontaktovať, pôjde totiž o tie, ktoré v rámci prvého kola projektu nedostali podporu.
Cetrum v každom krajskom meste
V treťom a štvrtom stupni vznikne nový subjekt, a to Centrum poradenstva a prevencie. Ako objasnil Gröhling, centrum bude súčasťou tretieho a štvrtého stupňa jednotlivých poradní, ktoré majú zadefinované, a teda Centra pedagogicko-psychologického poradenstva a prevencie a Centra špeciálno-pedagogického poradenstva.
Štát chce od škôl, aby vyučovali prezenčne aj dištančne. Nemajú však ľudí ani usmernenia
V rámci piatej úrovne vznikne Špecializované centrum poradenstva a prevencie. Bude zamerané na konkrétne špecifické diagnózy či na jednotlivé riešenia. Takýchto centier by malo vzniknúť osem, v každom krajskom meste jedno.