Rezort školstva potrebuje dialóg a partnerskú spoluprácu, myslí si exminister školstva Daniel Bútora. Ako ďalej uviedol v rozhovore pre agentúru SITA, v školstve je mnoho nánosov nedôvery.
„Celý vzdelávací systém od materských, základných a stredných škôl, až po vysoké školy, trpí pocitom nedôvery a akýmsi pocitom zanedbaného dieťaťa zo strany štátu. Štát dlhé roky deklaroval formálne, dvoma vetami v programových vyhláseniach, že záleží na vzdelávaní, ale skutok nezodpovedal tým deklaráciám,“ vraví Bútora.
Každý piaty študent uteká
Dodal, že zároveň štát čím ďalej tým väčšmi nedôveroval školám, ako vysokým, tak i stredným a základným, že majú záujem poskytovať študentstvu čo najlepšie služby a učiaci zážitok.
Kurikulárna reforma, inklúzia aj desegregácia. Nový minister školstva Drucker predstavil priority (video)
„A výsledok na Slovensku vidíme a je šokujúci, v porovnaní s inými krajinami. Nám uteká každý piaty, používam slovo uteká, neodchádza, každý piaty študent do zahraničia. Každý piaty študent. Je veľmi málo krajín v Európe, ak vôbec je taká krajina, kde sa to takto deje,“ konštatuje bývalý šéf rezortu školstva.
Máme veľký problém
Poukázal na to, že únijný priemer sú štyri percentá, kdežto na Slovensku ide o 22 percent maturantov, pričom najviac ich ide študovať do Českej republiky, ale mnohí odchádzajú študovať i do Holandska či Dánska. Bútora považuje za logický predpoklad, že za štúdiom do zahraničia odchádzajú tí najšikovnejší maturanti.
Bútora: Školstvo potrebuje dialóg a spoluprácu, vzdelávací systém trpí pocitom nedôvery (rozhovor)
„Ak 22 percent je priemer, tak z tých šikovnejších maturantov to bude ešte vyššie číslo. A toto keď sa nezvráti, a keď to aktívne nezmeníme, no tak máme problém ako krajina. Máme veľký problém,“ zdôraznil.
Obnova dôvery v školstvo
Bývalý minister školstva tiež podotkol, že zmeny, o ktoré sa usilovali by mali viesť k budovaniu dôvery. Odchod študentstva do zahraničia podľa neho nemožno zastaviť nejakým nariadením.
V platnosti je nový systém podporných opatrení v školstve, cieľom je zvyšovať kvalitu inkluzívneho vzdelávania
„To sa nedá zvrátiť, že zakážeme tým študentom chodiť do zahraničia. To sú nerealistické veci. Čo realistické je, že pomôžeme obnoviť dôveru vo vysoké školy. Tam musí prísť spoločná hra, spolupráca medzi štátom na jednej strane a vysokými školami zoči voči spoločnosti, aby sme ich presvedčili, že to stojí za to,“ hovorí Bútora.
Potrební sú aj akademickí lídri
Okrem finančných prostriedkov a dôvery sú podľa neho potrební aj sebavedomí akademickí lídri vo vysokoškolskom prostredí, ktorí by pomohli všetkých vrátane maturantov presvedčiť, že slovenské vysoké školy sú tie najlepšie, aby sa maturujúci hlásili primárne na ne.
Hlas prichádza s myšlienkou „vysokoškolského duálu“, chce mladých motivovať k štúdiu i práci na Slovensku (video)
„To je veľká úloha a som veľmi rád, že sme v tom niečo urobili a urobili sme to takou, myslím, že snahou o partnerský, vzájomne rešpektujúci demokratický dialóg,“ uzavrel Bútora.