- aktualizované 21. marca 11:13
Dočasne poverený minister školstva, vedy, výskumu a športu Ján Horecký sa z viacerých dôvodov rozhodol novelu školského zákona stiahnuť z 88. schôdze Národnej rady SR.
Veľmi dôležitá novela
Ako ďalej informoval na utorňajšej tlačovej besede, chce získať viac času pre presadenie návrhu. „Chcem mať istotu, že sa nestane predmetom nejakých politických žabomyších vojen a nestane sa predmetom zápasu ,kto z koho‘, ktorý v predvolebnom období považujem za legitímny,“ uviedol Horecký.
Novela školského zákona ignoruje segregáciu rómskych detí, tvrdí Amnesty International. Ministerstvo ignoruje vlastné záväzky
Spomínaná novela zákona je podľa Horeckého veľmi dôležitá a nemieni pri nej nič riskovať. „Chcem pracovať tak dlho s ďalšími aktérmi v rámci všetkých politických demokratických reprezentácií, aby som mal istotu, že potrebný zákon pre deti, rodičov, školy v parlamente prejde tak, ako ho potrebujeme,“ argumentoval šéf rezortu školstva.
Dva telefonáty s Gröhlingom
Horecký zároveň uviedol, že už rokoval o novele školského zákona aj s niektorými politickými predstaviteľmi, konkrétne s predsedom školského výboru Národnej rady SR Richardom Vašečkom (OĽaNO), s dočasne povereným premiérom Eduardom Hegerom (Demokrati) a taktiež s ďalšími poslancami.
Minister Horecký podľa Gröhlinga hazarduje so školstvom a ohrozuje peniaze z plánu obnovy (video)
„Zabezpečoval som si tak podporu v parlamente. Navštívil som aj predsedu parlamentu Borisa Kollára (Sme rodina) a bol som na koaličnej rade. Vidím, že túto podporu nemôžem obmedziť iba na koaličných partnerov, keďže sme menšinová vláda. Priznám sa, že som nepredpokladal, že v prvom čítaní by zákon neprešiel,“ dodal minister školstva.
Zároveň uviedol, že exministra školstva a poslanca Branislava Gröhlinga (SaS) na stretnutie pozýval, avšak skončilo len pri dvoch telefonátoch. „Vecné nedostatky z jeho strany nevnímam ako zrozumiteľné, ale som pripravený s nim hľadať dohodu. Ustúpim všade tam, kde celkový súčet pozitívnych opatrení preváži prípadné nedokonalosti,“ tvrdí Horecký.
Kvalifikačné predpoklady pedagógov
Novela zákona o výchove a vzdelávaní, teda školského zákona, by mala zaviesť právny nárok na prijatie do materskej školy.
Uľahčenie právneho nároku by malo byť sprístupnené najmä deťom z marginalizovaných rómskych komunít a deťom zo sociálne znevýhodneného prostredia. Novela tiež mení definíciu špeciálnej výchovno-vzdelávacej potreby. Zaviesť a vymedziť by mala aj podporné opatrenia a ich prepojenie s novonastaveným systémom poradenstva a prevencie.
Návrh má tiež za cieľ stransparentniť financovanie materských škôl obcami a modifikuje aj kvalifikačné predpoklady pedagógov v materských školách. Novela školského zákona okrem toho upresňuje niektoré ustanovenia o hodnotení žiakov, a to v nadväznosti na potreby aplikačnej praxe. Novelizácia by mala rozšíriť aj možnosti experimentálneho overovania. Novelizácia je naplnením viacerých cieľov Plánu obnovy a odolnosti SR.