Školská inšpekcia zistila nedostatky v edukačnom systéme. Vyučovacie aktivity boli zamerané hlavne na zapamätanie a porozumenie

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Foto: ilustračné, www.gettyimages.com
Tento článok pre vás načítala AI.

Väčšina aktivít žiakov na vyučovacích hodinách bola zo strany pedagógov zameraná len na zapamätanie a porozumenie, teda na najnižšie myšlienkové procesy. Vyplýva to zo Správy o stave školstva a úrovni výchovy a vzdelávania v školách a školských zariadeniach za školský rok 2022/2023, ktorú hlavná školská inšpektorka Alžbeta Štofková Dianovská pred niekoľkými dňami predložila ministrovi školstva Tomášovi Druckerovi (Hlas-SD).

„Správa je výsledkom rozsiahlej analýzy, hodnotenia a konzultácií so všetkými relevantnými aktérmi v oblasti vzdelávania,“ priblížila šéfka Štátnej školskej inšpekcie (ŠŠI). Doplnila, že správa prináša nielen kvantitatívne údaje, ale zameriava sa aj na kvalitatívne aspekty vzdelávania. Školskí inšpektori navštívili počas školského roka približne 6 500 vyučovacích hodín.

Málo možností kreatívne uvažovať

„Rozvíjanie analytického myslenia absentovalo na štvrtine hodín, hodnotiaceho myslenia na takmer dvoch tretinách a tvorivého myslenia na troch štvrtinách hodín, čo sa prejavilo na výrazne nižšej úrovni vyšších poznávacích procesov,“ vysvetľuje Štofková Dianovská. Dodala, že žiaci mali len zriedkavo možnosť produkovať nové kreatívne riešenia.

„Pre vyspelú budúcnosť našej krajiny je však dôležité, aby učitelia rozvíjali u žiakov hlavne vyššie a najvyššie kognitívne procesy, lebo vedomostná ekonomika sa bez múdrych a vzdelaných ľudí nemôže rozvíjať,“ konštatovala hlavná školská inšpektorka.

Nízka úroveň práce s textom

Správa, okrem iných zistení, upozornila i na to, že úroveň práce s textom počas vyučovacích hodín je nízka. To súvisí ako s rozvojom čitateľskej gramotnosti, tak napríklad aj s rozvíjaním matematickej gramotnosti.

„Pre ministra najnovšie výsledky PISA preto nemohli byť prekvapením. Upozorňujeme na to už roky prostredníctvom monitorovania napríklad aj prijímacích skúšok na gymnáziách. Gymnáziá vyžadujú väčšinou encyklopedické vedomosti, úloh na čitateľskú gramotnosť je ako šafranu a pri overovaní matematickej gramotnosti gymnáziá stratili ašpirácie a skĺzli hlavne k úlohám s najnižšou náročnosťou,“ vysvetľuje hlavná školská inšpektorka.

Správa prináša aj odporúčania na zlepšenie stavu určené riaditeľom, zriaďovateľom, ale i systému. Vychádza pri tom zo zistení v jednotlivých druhoch a typoch škôl.

Výsledky testovania PISA 2022

Pred niekoľkými dňami boli zverejnené výsledky medzinárodného testovania PISA 2022. Podľa ministra Druckera sú pre Slovensko nelichotivé, slovenskí žiaci sa zhoršili vo všetkých troch sledovaných oblastiach. Ide o čitateľskú, matematickú a prírodovednú gramotnosť.

Drucker to uviedol na tlačovej besede venovanej téme výsledkov testovania slovenských 15-ročných žiakov v medzinárodnej štúdii OECD PISA 2022. Výsledky testovania 15-ročných slovenských žiakov v oblasti čitateľskej gramotnosti označil minister Drucker za tragické.

Uviedol, že v rámci tejto oblasti sa viac ako 30 percent testovaných slovenských žiakov nachádza v rizikovej skupine, to znamená, že nemajú ani len základné čitateľské zručnosti. Doplnil, že je to výrazné zhoršenie oproti predošlému testovaniu PISA.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Alžbeta Štofková DianovskáTomáš Drucker
Firmy a inštitúcie Hlas-SDŠŠI Štátna školská inšpekcia