Slovenská komora učiteľov (SKU) pripravila v spolupráci s mimovládnou organizáciou Transparency International Slovensko (TIS) publikáciu o transparentných výberoch riaditeľov škôl.
Na stredajšej tlačovej konferencii to uviedli prezident SKU Vladimír Crmoman a riaditeľ TIS Michal Piško. Príručka má pomôcť školám zvýšiť transparentnosť pri výberových konaniach riaditeľov. Organizácie ju plánujú postupne zasielať do všetkých školských zariadení.
Víťaz je vopred jasný
Crmoman uviedol, že v súčasnosti sa na pozíciu riaditeľov škôl často hlási jeden, maximálne dvaja uchádzači. Výberové konania nemajú jasne stanovené kritériá ani bodové hodnotenia, takže zo zápisníc napríklad nie je zrejmé, na základe akých kritérií sa škola rozhodla pre výber daného kandidáta.
Ministerstvo vyčlení vyše 12 miliónov eur na otvorený trh s učebnicami, Gröhling sľubuje menšie výdavky pre rodičov
Šéf SKU uviedol, že na školách v mnohých prípadoch dochádza k situáciám, keď je víťaz výberového konania jasný dopredu a samotné výberové konanie tak má už len charakter „formality“.
Nehodnotili sa žiadne kritériá
„Zúčastnil som sa nedávno výberového konania na riaditeľa školy v Bratislave, kde opakovane kandidovala vysoko postavená úradníčka ministerstva školstva, ktorú prišiel ako člen rady školy podporiť aj samotný minister školstva. Výberové konanie vyhrala, ale nie je vôbec jasné, na základe čoho. Nehodnotili sa žiadne kritériá, ktoré by objektívne porovnávali schopnosti a zručnosti kandidátov,“ povedal Peter Wetzler, stredoškolský učiteľ a kandidát na riaditeľa školy.
Gröhlingovo ministerstvo chce posilniť inkluzívne tímy a profesie školského psychológa
Zasadania rád škôl alebo termín výberového konania pritom rady škôl neoznamujú verejnosti dopredu. Tá tak prakticky nemá možnosť kontroly výberových konaní, z ktorých drvivá väčšina škôl neuskutočňuje napríklad živý online prenos.
Posilnenie verejnej kontroly
SKU a TIS preto v publikácii napríklad navrhujú školám posilnenie verejnej kontroly. Rady škôl by podľa nich zároveň mali dopredu zverejňovať informácie o výberových konaniach a kritériách, na základe ktorých budú kandidáti posudzovaní.
Rovnako navrhujú zmeny v mocenskom modele fungovania škôl tak, aby mali napríklad rodičia detí väčší dosah na fungovanie školy. Prieskum SKU totiž ukázal, že 30 percent učiteľov dnes na pracovisku zažíva nevhodné až neprijateľné pracovné podmienky a niektorí respondenti vnímajú klímu v zborovni ako „hrôzu, katastrofu a pociťujú strach“.