U slovenských učiteľov dominuje svedomitosť, ktorá sa prejavuje najmä organizovanosťou a sebadisciplínou. Vyplýva to z výskumu v rámci národného projektu Medzinárodného hodnotenia kľúčových kompetencií dospelých (PIAAC), na ktorom od augusta 2018 pracoval Národný ústav certifikovaných meraní a vzdelávania (NÚCEM).
Informoval o tom odbor komunikácie Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu SR. Na výskume sa zúčastnilo 2 014 učiteľov z celého Slovenska, z toho 958 zo základných škôl a 1 056 zo stredných škôl. Priemerný vek účastníkov bol 43,5 roka a ženy tvorili 78 percent vzorky. Ako vysvetlilo ministerstvo, uvedené podiely súhlasia aj s medzinárodnou štúdiou Organizácie pre hospodársku spoluprácu a rozvoj (OECD) Talis.
Skúmal aj charakteristiky
Ministerstvo priblížilo, že vo výskume sa analyzovala a hodnotila úroveň preferencie osobnostných charakteristík podľa takzvaného päť faktorového modelu osobnosti (Big Five model). Tvoria ho svedomitosť, extroverzia, prívetivosť, otvorenosť a emocionálna vyrovnanosť. Respondenti si v online dotazníku vyberali zo 104 dvojíc výrokov tie, ktoré ich najlepšie vystihovali.
Učitelia môžu pomôcť vylepšiť portál Viki, zadávanie a vyhľadávanie úloh bude jednoduchšie
Následne boli vyhodnotené v rámci piatich hlavných dimenzií a 13 poddimenzií, teda osobnostných charakteristík. Cieľom bolo zistiť, ako sa osobnostné črty líšia v závislosti od veku, pohlavia či typu školy a tiež to, ako súvisia s vnímaním a psychickou pohodou a profesijnými zámermi učiteľov. Výskum skúmal aj osobnostné charakteristiky pedagógov, ktoré majú zásadný vplyv na kvalitu každodenných interakcií medzi učiteľom a žiakom a zároveň vplývajú aj na rozvoj osobností žiakov a ich zručností.
Nedostatok spoločenskosti
U všetkých zúčastnených učiteľov v sebahodnotení najviac dominovala osobnostná dimenzia svedomitosť. Bola predstavená v zastúpení charakteristík ako organizovanosť a sebadisciplína. Nasledovala extroverzia v poddimenzii asertivita a rozmer prívetivosť v poddimenzii spolupráca.
Ministerstvo rozdalo školám vyše 680-tisíc respirátorov, zaočkovať proti COVID-19 sa dali tisíce učiteľov
U učiteľov boli najmenej zastúpené charakteristiky spoločenskosť, prispôsobivosť, zvedavosť či veľkorysosť. Ministerstvo vysvetlilo, že v prípade dimenzie extroverzia to znamená, že učitelia majú nižšiu mieru záujmu o spoločenské interakcie, v rámci triedy však prejavujú rozhodné a asertívne správanie. Vo sfére prívetivosť majú väčšiu náklonnosť k tímovej spolupráci, avšak ochota zdieľať čas a prostriedky je nižšia.
Učitelia zo ZŠ sú menej ambiciózni
Zo štatistík vyplynulo, že stredoškolskí učitelia majú väčší záujem vzdelávať sa a vnímajú samých seba ako viac intelektuálne zameraných. Naopak, učitelia zo základných škôl sa vnímajú ako menej ambiciózni a prispôsobiví než učitelia gymnázií. V porovnaní s učiteľmi zo stredných odborných škôl sú však viac veľkorysí. Výskum ukázal, že muži viac prejavili otvorenosť a emocionálnu vyrovnanosť, ženy zase svedomitosť a extroverziu. Podľa ministerstva možno konštatovať, že svedomitosť s vekom rastie a extroverzia, naopak, klesá.
Gröhling pripravuje nový systém poradenstva, chce pomôcť učiteľom či zriadiť školské podporné tímy
Ministerstvo na základe výskumu vie, že aspekty líderstva, akými sú asertivita a sebadisciplína, sú v charakteristikách učiteľov dominantné a prítomné. Pedagógovia by však mohli profitovať z tréningu zručností zameraných na prispôsobivosť, ktorá spadá pod emocionálnu vyrovnanosť.
Treba sa zamerať na zvedavosť
Analytici pomocou dát potvrdili, že učitelia s nižším skóre v emocionálnej vyrovnanosti intenzívnejšie vnímajú stres a častejšie prežívajú úzkosť či strach. Zvýšenie zručnosti efektívne zvládať negatívne emócie a vyrovnávanie sa s neistotou a zmenami môže byť pre učiteľov prospešné v každodenných situáciách. Dlhodobo by sa tak mohla zlepšiť ich spokojnosť v práci.
Plán obnovy vyčlení na zlepšenie inkluzívneho vzdelávania 150 miliónov eur, najviac peňazí dostanú škôlky
Rezort dodal, že okrem emocionálnej vyrovnanosti je nutné zamerať sa aj na zvedavosť, kreativitu či intelektuálnosť. Prvky kreativity a zvedavosti vo vzdelávaní učiteľov by mohli podľa ministerstva zohrávať dôležitú rolu napríklad pri zavádzaní inovatívnych prvkov a nových technológií do vyučovania.
Projekt bol spolufinancovaný zo zdrojov Európskej únie (EÚ).