Diaľničný tunel Čebrať má sekundárne ostenie, výstavba obchvatu Ružomberka podľa ministerstva výrazne pokročila

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
D1 Hubová - Ivachnová
Foto: FB, www.facebook.com
Tento článok pre vás načítala AI.

V diaľničnom tuneli Čebrať na stavbe liptovského úseku diaľnice D1 Hubová – Ivachnová zhruba rok po prerazení oboch tunelových rúr dokončili sekundárne ostenie. V južnej rúre tunela je betonáž už ukončená, v severnej bude hotová koncom novembra. Ministerstvo dopravy SR v piatok informovalo, že stavbu tunela tento týždeň skontrolovalo aj nové vedenie ministerstva.

„Je to výborná správa, dosiahli sme významný míľnik. To, že sa dokončili práce na sekundárnom ostení, znamená, že sa môžu začať práce na vozovke a inštalácii technológií,“ povedal minister dopravy Jozef Ráž ml. (nominant Smeru-SD). Okrem betonáže pokračujú práce na odvodnení tunela, sekundárnom ostení v jeho prepojkách a zároveň stavbári ukladajú vrstvy vozovky.

Rok dokončenia sa posúva

Minister neoznámil, kedy bude tento úsek dokončený a budú ho môcť využívať motoristi. Doteraz sa hovorilo o možnom dokončení niekoľko rokov meškajúcej stavby najprv do konca roka 2024, neskôr až v priebehu roka 2025.

Minister, štátna tajomníčka Denisa Žiláková a štátny tajomník Igor Choma (tiež Smer-SD) si popri tuneli pozreli aj stavbu rôznych oporných múrov, ktoré na stavbe museli vybudovať pre zosuvy. Tie v minulosti spôsobili preprojektovanie časti diaľnice, vrátane tunela.

„Do budúcna bude treba viac pozornosti klásť na geologické prieskumy a na prípravnú fázu. Ukazuje sa, že šetrenie na príprave, ktoré je v stovkách tisíc eur, pre nás na konci dňa znamená predraženie v stovkách miliónov,“ upozornil minister dopravy.

Približne 500 robotníkov

Na stavbe podľa ministerstva pracuje denne približne 500 robotníkov. Okrem tunela na trase budúcej diaľnice dokončujú práce na oporných a zárubných múroch.

Pracujú na kruhových objazdoch a násypoch pod budúcou vozovkou, upravujú svahy, robia na konštrukčných a živičných vrstvách vozovky, žľaboch a protihlukových stenách. Na mostoch pripravujú položenie obrusnej vrstvy, zároveň pracujú na mostnom príslušenstve, osadení zábradlia, zvodidiel a mostných záveroch.

Stavebné náklady na šesť rokov meškajúci úsek D1 Hubová – Ivachnová sa po úpravách ceny už vyšplhali takmer na 320 miliónov eur bez dane z pridanej hodnoty (DPH). Cena stále rozostavaného 15-kilometrového obchvatu Ružomberka, vrátane 3,6-kilometrového tunela Čebrať, po viac ako deviatich rokoch od začiatku výstavby narástla z pôvodných 227 miliónov eur bez dane zatiaľ zhruba o 40 %.

Práce skomplikoval zosuv

Rozdiel predstavuje 93 miliónov eur. Národná diaľničná spoločnosť (NDS) pôvodne plánovala dokončenie tejto stavby D1 ešte v roku 2017. Pre zosuv pri západnom portáli tunela Čebrať museli stavbu preprojektovať, zmeniť trasu a predĺžiť tunel, práce pozastavili, hrozil odchod stavbárov, čo výstavbu výrazne predĺžilo a predražilo.

Podľa najnovších informácií úsek D1 Hubová – Ivachnová by mali dokončiť v roku 2025. Na portáli NDS je pri tejto stavbe stále nereálny termín do konca tohto roka. Zhotoviteľom stavby je združenie stavebných spoločností OHLA ŽS a Váhostav – SK. Diaľničný ťah zahŕňa 19 mostov v dĺžke takmer 4 kilometre, tri križovatky, jedno odpočívadlo a samotný tunel. Súčasťou stavby sú aj zárubné a oporné múry a 7,5 kilometra protihlukových stien.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Denisa ŽilákováIgor ChomaJozef Ráž ml
Firmy a inštitúcie Ministerstvo dopravy SRNDS Národná diaľničná spoločnosťSMER-SDVáhostav - SK