Na Hrebienku vo Vysokých Tatrách už odštartovali prieskum v rámci projektu s názvom Doma v Tatrách. Jeho cieľom je moderným a interaktívnym spôsobom spoznať názory návštevníkov, pracujúcich a domácich obyvateľov na rozvoj tatranského regiónu.
Zisťujú dopady cestovného ruchu
Pokračovať bude počas nasledujúcich týždňov na viacerých miestach.
Nadácia Ekopolis sa pustila do obnovy turistického značenia, opravia aj lávky či odpočinkové miesta pre turistov
„Dopady cestovného ruchu v Tatrách je potrebné identifikovať a hľadať nové prístupy, ako ich zmierňovať tak, aby netrpela príroda, územie a ani domáci obyvatelia,“ vysvetlila kurátorka a kreatívna riaditeľka projektu Majka Tkáčiková, ktorá má za sebou už prieskumy verejnej mienky zo španielskych miest ako je Barcelona či Santander.
Pribúda ubytovacích zariadení
Nad koordinovaným rozvojom a riešením budúcnosti tatranského regiónu sa intenzívne zamýšľajú aj podtatranské obce. Práve do nich sa podľa starostu obce Veľká Lomnica (okres Kežmarok) Petra Dudu za posledné roky intenzívne a prirodzene presúva turizmus. Ubytovacie zariadenia tam výrazne pribúdajú.
Výberové konania na riaditeľov národných parkov majú byť otvorenejšie, Budaj chce prilákať skúsených manažérov
„V poslednej dobe ale vnímame veľmi rôznorodé pohľady na rozvoj podtatranského územia i mimo ochranného územia Tatranského národného parku. Vieme, že našou úlohou je koordinovať rozvoj, no ozývajú sa i iné názory, že rozvoj je nepotrebný. Preto chceme poznať názory návštevníkov, domácich obyvateľov a zároveň i pracujúcich v regióne, čo vlastne reálne potrebujú,“ poznamenal starosta.
Tatry nie sú len plesá a štíty
Projekt je podľa Tkáčikovej o vzájomnom rešpekte ľudí a prírody, ľudí medzi sebou, ale aj o rešpekte urbanizmu k územiu národného parku a architektúre.
„Je o Tatrách a o tom, že Tatry bez domácich a bez cestovného ruchu nemôžu fungovať. Je o tom, že Tatry nie sú len tatranské plesá, štíty, lanovky, zjazdovky a hotely,“ tvrdí organizačný tím projektu.
Vysoké Tatry otvorili letnú turistickú sezónu, za pobyty si priplatíme a pri objednávaní prevláda stále jeden trend
S projektom sa záujemcovia stretnú v priebehu nasledujúcich mesiacov na dvoch miestach, ako aj online na stránke projektu. Na Hrebienku očakávajú do nedele 21. augusta stovky respondentov spomedzi návštevníkov Tatier a turistov.
Prieskum aj v iných častiach Tatier
„O dva týždne neskôr, v dňoch 1. až 4. septembra, budeme realizovať anketový prieskum v mestskom parku v Tatranskej Lomnici, kde predpokladáme vysokú účasť domácich obyvateľov a zamestnancov v cestovnom ruchu,“ upresnil koordinátor anketového prieskumu Juraj Chovaňák, ktorý sa venuje viacerým rozvojovým projektov v oblasti cestovného ruchu a marketingu Vysokých Tatier.
Turisti sa v Tatrách medveďov báť nemusia, stačí ak budú dodržiavať zopár odporúčaných pravidiel
Výsledky tohto prieskumu budú postupne zverejňovať a použité materiály budú súčasťou pripravovanej výstavy vo viacerých kultúrnych inštitúciách.
Partnermi projektu sú oblastné organizácie cestovného ruchu Región Vysoké Tatry, Vysoké Tatry Podhorie a Dovolenka na Slovensku – Dobrý nápad. Projekt realizujú s podporou Ministerstva dopravy a výstavby SR.