Ako vyriešiť energetickú chudobu? Rodinám by mohla pomôcť aj predplatená elektrina

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Elektrina, peniaze
Foto: ilustračné, www.gettyimages.com.
Tento článok pre vás načítala AI.

Vedci zo Slovenskej akadémie vied (SAV) prednedávnom konštatovali, že je najvyšší čas riešiť energetickú chudobu na Slovensku. Jedným z nástrojov, ako pomôcť energeticky chudobným rodinám, by mohol byť predplatný systém pre elektrinu.

S pilotným projektom už prišla na jar 2022 Východoslovenská distribučná (VSD). Doteraz firma individuálnu formu predplatného aplikovala v 38 domácnostiach.

Súčasne existuje aj komunitná forma predplatenej elektriny pre samosprávy a bytové spoločenstvá, ktorá sa využíva v niektorých oblastiach východného Slovenska od roku 2018.

Najprv zaplatíš, potom využívaš

Predplatená elektrina je realizovaná na princípe „najprv zaplatíš, potom využívaš“. Odlišuje sa od štandardnej dodávky elektriny, kde odberatelia platia preddavkové platby vypočítané na základe predchádzajúcej spotreby alebo odhadu.

„Pri využívaní predplatenej elektriny si odberatelia najprv zaplatia za v budúcnosti odobratú elektrickú energiu a následne ju odoberajú. Významný rozdiel je v množstve odoberanej elektriny, ktorá je v prípade predplatenej energie limitovaná výškou dopredu alokovaných finančných prostriedkov – kreditu,“ vysvetlili vedci zo SAV.

V prípade “predplatenky” platí, že ak sa tento kredit spotrebuje (v prípade zadlžených domácností sa kredit znižuje o splátky predchádzajúcich dlhov na energetických službách) a dosiahne úroveň núdzového kreditu, dodávka energie sa obmedzí. Domácnosť môže odoberať elektrinu v lete v čase od 20:00 do 8:00 a v zime od 17:00 do 8:00.

Dobíjanie kreditu

„Núdzový kredit je nastavený na 5 dňovú spotrebu tak, aby ak si domácnosť hneď po upozornení doplatí kredit, tak ani pri najdlhšie trvajúcom spôsobe doplnenia si kreditu – prostredníctvom poštových poukážok nedošlo k úplnému odpojeniu od elektriny. Ak si domácnosť nedobije kredit, po vyčerpaní všetkého kreditu dôjde k úplnému prerušeniu dodávky energie,“ dodali akademici.

Z technického hľadiska sú využívané inteligentné meracie systémy (IMS), ktoré umožňujú presné sledovanie spotreby energie pre odberateľov a dodávateľov elektriny, na základe čoho je možné sledovať a odhadovať spotrebu energie a čas, na aký predplatený kredit stačí. IMS zabezpečujú aj diaľkové prerušenie či obnovenie dodávky elektriny.

Predplatená elektrina

„Predplatená elektrina môže byť v niektorých špecifických prípadoch veľmi dobrým nástrojom aj na riešenie energetickej chudoby. Najmä v domácnostiach, kde je dôvodom energetickej chudoby finančná negramotnosť. Do chudoby sa mnohokrát dostávajú aj domácnosti, ktoré nevedia hospodárne a vyvážene nakladať so svojimi finančnými prostriedkami. Buď nevedia vhodne alokovať peniaze v čase, peniaze minú ihneď ako ich získajú, nakúpia produkty a služby, ktoré nie sú nevyhnutné, prípadne finančný nedostatok vznikne kombináciou oboch spomenutých skutočností,“ uviedli vedci.

Takisto je predplatená elektrina vhodná pre domácnosti, ktoré sa nemôžu iným spôsobom k elektrine pripojiť kvôli nesplácaniu minulých účtov za energie.

Výhody predplatenej elektriny

Na základe výsledkov a popísaných skúseností domácností, sociálnych pracovníkov a iných  zainteresovaných, ktorí majú skúsenosti s „Predplatenkou“ alebo inými formami predplatenej elektriny sa:

  • Zlepšili sa životné podmienky domácností – vďaka predplatenej elektrine majú k energii prístup (je dostupná aj pre domácnosti s nedoplatkami za elektrinu),
  • Zlepšil sa životný štandard – elektrina sa používa nielen na svietenie ale aj na ohrev teplej vody (dokumentovaný je postupný prechod od platenia za zabezpečenie si len nízkeho množstva elektriny na zabezpečenie svietenia, TV, chladničky. Po pár rokoch došlo k prechodu na ohrev teplej vody v kuchyni prostredníctvom elektrického bojlera, neskôr aj v kúpeľni. – Prípady na Luníku IX, kde funguje predplatený odber spravovaný mestskou časťou),
  • Znížili sa náklady domácností na elektrinu – v snahe zabezpečiť si elektrinu platili domácnosti niekoľkonásobne vyššie sumy za elektrinu – odber prostredníctvom tretích osôb a následná úžera,
  • Zlepšilo sa povedomie domácností o energetických službách – domácnosti si zvykli na pravidelnosť platieb a aj kontrolu zostávajúcej elektriny,
  • Dochádza k postupnému splácaniu dlhu pri pripojení cez „Predplatenku“,
  • Počet prerušení dodávkynie je vysoký – v priebehu obdobia 02/2022 – 06/2024 došlo 24 krát k prerušeniu dodávky elektriny v 38 domácnostiach (Jedná sa o domácnosti, ktoré mali v minulosti problém s uhrádzaním poplatkov za energetické služby, bola im prerušená dodávka elektriny alebo nemali pripojenie na základe zmluvy s dodávateľom energií.).

Zdroj: SAV

Niektorým domácnostiam môže uškodiť

Naopak, sú domácnosti, ktoré sú v energetickej chudobe, a predplatená elektrina im môže uškodiť a zhoršiť ich situáciu, upozorňujú vedci. Ide o domácnosti, ktoré nie sú schopné platiť účty za energie kvôli nedostatočným finančným zdrojom, ktoré na energie môžu vyčleniť zo svojich príjmov.

„Sú to domácnosti, ktoré majú vysoké výdavky na energie vzhľadom na svoje príjmy a súčasne sa hospodárne a rozumne správajú, čo môže byť spôsobené nízkymi príjmami alebo vysokými výdavkami na energie spôsobené nízkou energetickou efektívnosťou ich obydlia,“ podotkli vedci s tým, že tieto domácnosti sa predplatenou elektrinou dostanú do väčších problémov prejavujúcich sa aj stresovými situáciami.

Riziká a možné riešenia

Na základe preštudovanej literatúry prináša predplatená elektrina niekoľko negatív, ktoré sa vhodným nastavením služby dajú odstrániť:

  • Stres zo zabudnutia sledovania spotreby elektriny:

Riešenie: domácnosť dostane pripomienku, upozorňujúcu na míňajúci sa kredit. V „Predplatenke“ od VSD: Domácnosť je pri každom dobití informovaná o hodnote dobitého kreditu v EUR, kWh aj predpokladaného času odberu v dňoch. Súčasne je pravidelne na začiatku týždňa každá domácnosť informovaná o zostávajúcom kredite – v kWh aj v očakávaných dňoch. V čase, keď sa kredit priblíži k núdzovému kreditu je upozornená, že jej odber je upravený a elektrinu môže odoberať ďalších 5 dní len v kritických časoch (v lete v čase od 20:00 do 8:00 a v zime od 17:00 do 8:00). Následne je domácnosti denne zasielaná SMS správa o počte nocí, počas ktorých môžu ešte elektrinu odoberať s IBAN kódom a variabilným symbolom, kam môžu zaslať platbu. Vo všeobecnosti platí, že SMS je základná forma komunikácie. VSD ponúka svojím klientom aplikáciu do mobilného telefónu (bez nutnosti inštalácie) s prednastaveným prihlásením sa do systému, aby aplikácia fungovala aj pre slabo gramotných predplatiteľov. Mobilná aplikácia obsahuje rovnakú sadu informácii aká je komunikovaná prostredníctvom SMS správ.

Zhodnotenie: „Predplatenka“ od VSD rieši tento problém dostatočne

  • Strach, že sa kredit minie rýchlejšie, ako si človek stihne dobiť kredit, čo je spojené so zabezpečením si potrebných finančných zdrojov.

Riešenie: Domácnosť  si môže nastaviť, kedy jej pošlú prvú upozorňujúcu SMS a pri akej  zostávajúcej úrovni energii (podľa počtu dní). V „Predplatenke“ od VSD: opísané vyššie. SMS sú od VSD posielané pravidelne na začiatku každého týždňa plus pri prechode na núdzový kredit

Zhodnotenie: „Predplatenka“ od VSD rieši tento problém dostatočne

  • Strach, že si domácnosť nevšimne SMS a bude odpojená.

Riešenie: posielanie niekoľkých upozorňujúcich SMS

Zhodnotenie: „Predplatenka“ od VSD rieši tento problém dostatočne.

Zdroj: SAV

Sociálny transfer

Situácia týchto domácností by mala byť podľa SAV riešená adresným navýšením finančných zdrojov prostredníctvom sociálneho transferu. Napríklad v podobe priamej finančnej platby spojenej so zvyšovaním energetickej efektívnosti prostredníctvom finančných zdrojov na rekonštrukciu, respektíve v krátkom prechodnom období aj súčasne príspevok na bývanie či energie.

Predplatenú elektrinu je podľa vedcov zo SAV potrebné nechať na trhu pôsobiť dlhšiu dobu, aby sa prejavila väčšina jej vplyvov a mohli sa spravodlivo vyhodnotiť jej prínosy a negatíva.

„Zatiaľ pôsobí ako vhodný a účinný nástroj na pomoc domácnostiam, ktoré sú spôsobené špecifickými problémami. Predplatená elektrina ponúkaná ako „Predplatenka“ od VSD je dobre nastavený nástroj, ktorý môže pomôcť niektorým skupinám obyvateľstva v boji s energetickou chudobou,“ konštatovali vedci zo SAV.

Negatíva a možné riešenia

  • Vysoké náklady spojené s pripojením (v niektorých lokalitách). V oblastiach, kde hrozí nelegálny odber je potrebné vybudovanie tzv. antivandal rozvádzača. Náklady na jeho výstavbu sú minimálne 11000 EUR a slúži na 6 pripojení. Napr. obec Závadka si takúto investíciu musela platiť sama.

Riešenie: nájsť zdroj financovania. Možnosťou by mohli byť fondy, napr. Sociálno-klimatický fond by mohol zo svojich zdrojov financovať takýto výdavok.

  • Ľudia nevidia informáciu o zostávajúcom kredite na elektromere, alebo znižujúcom sa kredite sú informovaní len prostredníctvom SMS a prostredníctvom mobilnej aplikácie. V niektorých prípadoch to nie je dobré riešenie, keďže v niektorých komunitách ľudia využívajú zľavy na dátové a hovorové služby poskytované mobilnými operátormi pri aktivovaní novej SIM karty. Dochádza k rýchlej zmene telefónnych čísel, čím informácie o znižujúcom sa kredite neprídu na aktívne mobilné čísla. Tieto domácnosti si neuvedomujú nevyhnutnosť oznámiť zmenu telefónneho čísla aj poskytovateľovi energetických služieb.

Riešenie: Túto úlohu na základe doterajších skúsenosti efektívne rieši asistent bývania –  návštevou dotknutej domácnosti zisťuje, prečo domácnosť nereaguje na upozornenia. Súčasne nové telefónne číslo asistent bývania oznámi VSD, VSD svoj systém doplní o toto nové telefóne číslo. Inou možnosťou je doprogramovanie IMS (ak je to možné), resp. vyriešiť dodatočné informovanie aj iným spôsobom ako prostredníctvom SMS priamo pri IMS.

Zhodnotenie: Toto negatívum je veľmi špecifické – náklady dodatočného informovania by mali znášať odberatelia služby, keďže samotná služba je dostatočne informujúco nastavená a navyše riešená aj prostredníctvom asistentov bývania.

Zdroj: SAV

Mnohé domácnosti šetria

Energetická chudoba je v súčasnosti charakterizovaná stavom, keď si domácnosť nemôže dovoliť udržiavať vo svojom bývaní vhodnú teplotu. Najnovšie dáta hovoria, že slovenská domácnosť dá priemerne 10,3 % svojho príjmu na energie.

Ak však prihliadneme na počet členov domácnosti, podiel sa zvýši na 19 %, čo znamená, že domácnosť musí do energií investovať pätinu svojich disponibilných príjmov. Mnohé preto začínajú šetriť, čo je v mnohých prípadoch podľa slovenských vedcov spojené s vykurovaním nevhodnými nosičmi energie.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Firmy a inštitúcie SAV Slovenská akadémia viedVSD Východoslovenská distribučná