Sviatok svätého Valentína je už roky udomácnený aj na Slovensku. Z reprezentatívneho prieskumu agentúry Ipsos pre 365.bank vyplýva, že sviatok zaľúbených oslavuje až takmer 60 % našincov.
Láska za peniaze
Najčastejšie pritom pri tejto príležitosti míňame sumu do 50 eur. U časti populácie sa objavujú aj stereotypy. U mužov pretrváva názor, že by mali práve oni častejšie platiť za večeru alebo darčeky.
Slováci ušetria výrazne menej než priemer eurozóny, dve krajiny EÚ majú negatívnu mieru úspor
Zaujímavosťou je aj to, že pätina z opýtaných súhlasí s výrokom, že láska sa dá kúpiť za peniaze. No väčšina sa však prikláňa k opačnému presvedčeniu. S narastajúcim vekom sa pritom zvyšuje počet tých, ktorí veria, že láska sa za peniaze kúpiť nedá.
Marketing
Vo februári spozorneli aj obchodníci. Ako informuje spotrebiteľská organizácia dTest, obchodníci využívajú blížiaci sa sviatok. Bežne ide napríklad o predaj tovaru prebaleného doružova alebo limitovanej edície potravín so špeciálnou príchuťou.
Mnohí stále míňajú na to, čo nepotrebujú. Na bežnú spotrebu by podľa analytičky nemalo ísť viac ako 40 percent z príjmu
Prvým sa snažia zvýšiť zisk z predaja tým, že mieria na city spotrebiteľov alebo môžu dokonca až zneužívať ich zraniteľnosť. Časovo aj množstevne obmedzené ponuky zase majú u spotrebiteľa vyvolať syndróm FOMO, teda strach zo zmeškania, čím spotrebiteľov tlačia, aby zakúpili predmety, ktoré obvykle nekupujú.
Podvody na sociálnych sieťach
Okolo sviatku svätého Valentína tiež podľa riaditeľky dTest Eduardy Hekšovej platí, že pri objednávaní tovaru cez internet je nutné si vopred overiť dôveryhodnosť vybraného e-shopu. Zraniteľnosť spotrebiteľov nevyužívajú podľa nej iba obchodníci, ale aj prevádzkovatelia zoznamiek. Na citovú stránku spotrebiteľov hrajú aj niektoré marketingové oznámenia, ktoré žiadajú spotrebiteľov o finančný príspevok, či asistenciu.
Sme rozšafní a v míňaní peňazí nás nezastavilo ani zdražovanie, slovenskej ekonomike sa darí nad očakávania
Evergreenom sociálnych sietí sú podľa Hekšovej správy od rôznych užívateľov, ktorí typicky tvrdia, že sú americký vojak, nigérijský princ alebo ľubovoľná celebrita a potrebujú naliehavo zaslať peniaze, pretože sa údajne ocitli v zlej situácii. Tieto správy sú podľa nej s najväčšou pravdepodobnosťou podvody, pretože okrem toho, že sú nepravdepodobné, často ani nemožno dôveryhodne overiť ich pravdivosť.