Ceny v stavebníctve sa ustálili a treba sa sústrediť na lepšie zajtrajšky, tvrdí Ráž 

MD SR: Premiér navštívil ministerstvo
Minister dopravy SR Jozef Ráž mladší počas návštevy a oboznámenia sa s aktuálnou situáciou premiéra SR na Ministerstve dopravy (MD) SR. Bratislava, 31. október 2023. Foto: SITA/Milan Illík
Tento článok pre vás načítala AI.

Slovenské stavebníctvo v tomto roku stagnuje. Spoločnosti v tomto odvetví s obavami očakávajú nasledujúci rok 2024, kedy predpokladajú prepad trhu stavebných prác priemerne o 1,2 %.

Každá investícia sa štátu vracia

Momentálne sú kapacity stavebných firiem vyťažené na 90 %, v nasledujúcom období by mali mať menej práce s vyťaženosťou na 83 %. Stavbári majú v priemere zazmluvnené zákazky na osem mesiacov dopredu.

Vyplýva to z polročnej štúdie slovenského stavebníctva spracovanej analytickou spoločnosťou CEEC Research, predstavili ju v utorok na stretnutí lídrov slovenského stavebníctva.

Kapacity projektových firiem sú aktuálne vyťažené na 84 %, majú zazmluvnené zákazky na šesť mesiacov. Trh projektových prác podľa ich očakávania budúci rok porastie o 1,2 %.

„Stavebníctvo sa na tvorbe HDP Slovenska podieľa 6 % a každá investícia sa štátu rýchlo vracia formou rôznych daní do rozpočtu. Predpovedali sme stagnáciu pre tento rok, pretože sa dokončuje veľa projektov z minulých rokov,“ uviedol výkonný riaditeľ CEEC Research Michal Vacek.

„V predikciách do budúcich rokov bude veľa záležať na ďalších investíciách do potrebnej strategickej dopravnej a energetickej infraštruktúry štátu a rozvoja projektov podpory bytovej politiky,“ podotkol.

S miernym optimizmom sa vyše polovica z viac ako dvesto oslovených firiem pozerá do roku 2025. Majú doznieť dôsledky vysokej inflácie a s očakávaným vyšším výkonom domácej ekonomiky sa začne otáčať k rastu aj stavebníctvo. V roku 2025 by tak podľa stavebných spoločností mal trh poskočiť o 1,9 % hore.

„Ceny stavebných materiálov a ich prudký rast, ktorý spôsobila ešte doznievajúca pandémia a konflikt na Ukrajine, sa konečne ustálil. Preto verím, že stavebníctvo má to najhoršie už za sebou a môže sa sústrediť na lepšie zajtrajšky,“ tvrdí minister dopravy Jozef Ráž (nominant Smeru-SD). „Chceme nastaviť taký systém financovania výstavby ciest, ktorým sa zvýši aj stabilita stavebného sektora,“ dodal.

Výstavbe diaľnic a rýchlostných ciest

Generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Filip Macháček informoval, že budúci rok bude vo výstavbe takmer 70 kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest.

„Pokračujeme vo výstavbe tunela Višňové, tunela Čebrať, tunela Okruhliak. Plne sa sústreďujeme na rozširovanie D1 za Bratislavou s križovatkou D1 a D4,“ povedal.

Impulzom pre stavebníctvo podľa neho bude aj to, že od začiatku roka 2024 sa začína prvá etapa výstavby úseku R1 Banská Bystrica – Slovenská Ľupča.

Ďalšie k téme

Zdieľať Zdieľať na Facebooku Odoslať na WhatsApp Odoslať článok emailom
Viac k osobe Jozef Ráž mlMichal Vacek
Firmy a inštitúcie CEEC ResearchNDS Národná diaľničná spoločnosťSMER-SD