Štrajková pohotovosť vyhlásená radou Odborového zväzu školstva 7. decembra 2021 naďalej trvá. Predseda zväzu Pavel Ondek v tlačovej správe priblížil, že základnou požiadavkou odborárov je každoročné desaťpercentné zvýšenie tarifných platov všetkých pedagogických, odborných a nepedagogických zamestnancov, ako aj učiteľov vysokých škôl a vedecko-výskumných zamestnancov tak, ako to sľúbilo vládne hnutie Obyčajní ľudia a nezávislé osobnosti (OĽaNO) vo svojom volebnom programe.
Mizerné platové podmienky
Ondek dodal, že listom z 20. decembra 2021 požiadal viacerých predstaviteľov vlády o spoločné stretnutie k riešeniu problémov financovania školstva a platových pomerov všetkých zamestnancov pracujúcich v školstve.
Na základe tohto listu prevzal garanciu nad spoločným stretnutím minister školstva, vedy, výskumu a športu SR Branislav Gröhling (SaS).
Učitelia podporujú vyhlásenie štrajkovej pohotovosti odborovým zväzom, považujú to za logické a správne rozhodnutie
„Prisľúbil, že po konzultácii s predsedom vlády a ostatnými zainteresovanými ministrami oznámi v najbližších dňoch termín spoločného rokovania, od výsledkov ktorého bude závisieť náš ďalší postup. Vyhlásenie štrajku považujeme za krajné riešenie,“ ozrejmil predseda.
Úprava taríf
Ďalšie požiadavky odborárov, ktoré by mali byť predmetom spoločného rokovania, sú obsahom Deklarácie odborového zväzu a partnerských reprezentatívnych organizácií pôsobiacich v školstve.
Ide napríklad o zvýšenie podielu z HDP na školstvo a vedu najmenej na úroveň šesť percent (bez štrukturálnych fondov a plánu obnovy) či každoročná úprava tarifnej tabuľky zamestnancov vo verejnej správe (nepedagogickí zamestnanci) tak, aby začínala najmenej na úrovni minimálnej mzdy.
Komora učiteľov hodnotí rok ministra školstva Gröhlinga, vyčíta mu nedostatok komunikácie
Tiež prijatie systémovej zmeny „prepojenie teórie a praxe zajtrajška“ na legislatívnej úrovni týkajúcej sa nároku na digitálny príspevok pre pedagogických a odborných zamestnancov, učiteľov vysokých škôl, žiakov a študentov a s tým súvisiacich opatrení v spolupráci s rezortom školstva.
Status pedagóg
Medzi ďalšie požiadavky patrí aj zabezpečenie spoločenského postavenia a sociálneho zázemia pre zamestnancov školstva vybudovaním systému školských bytov aj zníženie akútneho nedostatku pracovných síl odborných, pedagogických a nepedagogických zamestnancov zvýšením atraktivity povolania.
Otvorený dialóg s ministerstvom nezmazal obavy VŠMÚ, strach z politizácie pretrváva
Od ministerstva školstva očakávajú zlepšenie komunikácie na oficiálnych portáloch, rešpektovanie návrhov odbornej verejnosti pri zásadných zmenách legislatívy a zámeroch ministerstva a zároveň aj systémové riešenie problémov škôl prerokované v odbornej verejnosti s jasnou udržateľnosťou do budúcich období.