Na internete sa rozbehla petícia za opätovné posúdenie a následné stiahnutie učebnice občianskej náuky pre šiesty ročník základnej školy.
Kategorizácia rodín
Iniciátori petície poukazujú na to, že učebnica vysiela toxický odkaz smerom k deťom z rodín, ktoré nespadajú podľa autoriek učebnice do kategórie „harmonické“.
Autorky učebnice A. Drozdíková a D. Ďurajková podľa nich používajú v kapitole Moja rodina nevhodný, devalvujúci a manipulujúci jazyk. Obsah kapitoly považujú odborníci podpísaní pod petíciou za mimoriadne škodlivý pre zdravý psychický vývin detí. Rodiny sa tu kategorizujú na harmonické alebo rozvrátené.
Slovensku môže v ďalších rokoch chýbať až 2-tisíc učiteľov ročne. Analytici vidia riešenie aj v príplatkoch a odmenách
„Častým javom v súčasnosti je rozvrat manželstva, rozvod manželstva. V rozvrátených rodinách spôsobujú napätie už každodenné problémy,“ píše sa v učebnici. Petičiari považujú takéto delenie rodín aj následné konštatovanie za neprijateľné. Iniciátormi petície sú psychologička a psychoterapeutka Hana Bartová a Alma Centrum pre zdravý vývin, s.r.o., Bratislava.
Podporovateľmi petície sú mnohí psychológovia, detskí psychiatri, špeciálni pedagógovia, školské psychologičky na materskej, základnej aj strednej škole, učitelia, ale aj zástupcovia neziskových organizácií venujúcich sa deťom či evanjelická farárka.
Stigmatizuje deti rozvedených
Z textu v učebnici občianskej náuky podľa nich vyplýva, že medzi rozvedenými rodičmi nemôže byť súlad. Text priamo stigmatizuje deti, ktoré majú rozvedených rodičov.
„Za absolútne neprijateľné považujeme, aby si dieťa na základe textov v učebnici myslelo, že je zlé alebo bude zlé alebo mu hrozí, že bude zlé, ak sa jeho rodičia rozišli, ak žije v nejakom inom rodinnom zoskupení, alebo ak rodičia nezvládajú úplne všetky svoje úlohy,“ zdôrazňujú signatári petície.
Plagiátorstvo, bossing či obťažovanie sú etické otázky kódexu, ktorý po prvý raz Slovensko môže mať
Obsah textu sa v rámci kategorizácie zameriava len na dva typy rodín: harmonické a rozvrátené. „Úplne absentujú iné typy rodín, ktoré sa na tejto škále pohybujú niekde medzi tým, v ktorých pravdepodobne žije väčšina detí a je to normálne,“ píše sa v petícii.
Petičiari poukazujú na to, že sú aj deti, ktorých rodičia nie sú alebo neboli zosobášení, deti, ktoré žijú s jedným rodičom alebo deti žijúce v inom rodinnom zoskupení. To, že sa v obsahoch textov nenachádzajú, im vysiela rovnako toxický odkaz – neexistuješ.
Hodnotnejšie deti
„Učebnica devalvuje dôstojnosť a hodnotu detí z iných ako harmonických rodín, a tým pádom vyzdvihuje ako hodnotnejšie deti práve z tohto typu rodín ponímanom tak, ako ho definujú autorky. Pre dieťa je dôležitá informácia, že rodina má hodnotu, nech je akéhokoľvek typu,“ zdôrazňujú odborníci.
Zároveň poukazujú na to, že učebnica uvádza príklady domáceho násilia, ale neponúka žiadne návody pre deti, čo v takej situácii môžu robiť, alebo kde môžu vyhľadať pomoc.
V platnosti je nový systém podporných opatrení v školstve, cieľom je zvyšovať kvalitu inkluzívneho vzdelávania
Taktiež nezobrazuje žiaden príbeh dieťaťa, ktoré sa ocitlo v ťažkej životnej situácii a použilo funkčné existujúce riešenia, prípadne príbeh so šťastným koncom.
„Odkaz pre dieťa, ktoré sa vyskytuje v podobnej situácii ako hrdinovia a hrdinky ilustratívnych príbehov, je preto jednoznačný: ak si súčasťou rodiny, ktorá zápasí s náročnými situáciami, čaká ťa problematický život a budúcnosť, budeš chodiť poza školu, fajčiť, budeš arogantný či arogantná, piť alkohol ako nezletilý či nezletilá,“ konštatuje sa v petícii.