Ide skôr o burzu nápadov, kritizuje komora návrhy na riešenie nedostatku učiteľov

Napriek dobrým úmyslom Bútoru, ak je to výsledok jeho pôsobenia či pôsobenia odborníkov z ministerstva školstva, tak to nie je najlepšia vizitka, uviedla SKU.
Frustrovaný učiteľ
Foto: ilustračné, Getty images

Slovenská komora učiteľov (SKU) kritizuje návrhy na riešenie nedostatku učiteľov, ktoré pred niekoľkými dňami predstavilo ministerstvo školstva. SKU tvrdí, že prezentované riešenia nie sú jasne podložené a prepracované, podľa nich ide skôr o „burzu nápadov“, o ktorých sa v školstve diskutuje už desaťročia.

Nie najlepšia vizitka ministra

Poukázala na to, že sa tak stalo napríklad v Správe o stave školstva z roku 2012, ale aj v dokumente Učiace sa Slovensko z roku 2018.

„Uvedené opatrenia sú spájané s potrebou mapovať, analyzovať a vyhodnocovať kroky. Napriek nepochybne dobrým úmyslom ministra, ak je to výsledok jeho štvormesačného pôsobenia alebo takmer štvorročného pôsobenia odborníkov z ministerstva školstva, tak to nie je najlepšia vizitka. Ministerstvo nepredstavilo žiadne konkrétne kroky, neposkytlo ani odpočet doterajších opatrení v tejto oblasti,“ skonštatovala SKU v tlačovej správe.

Zavedenie platového automatu

Učitelia tiež poznamenali, že komora dlhodobo poukazuje na nízku kvalitu vzdelávania pedagógov a svoje návrhy predostreli začiatkom leta i súčasnému ministrovi školstva Danielovi Bútorovi. „Netušíme o žiadnom kroku ministra smerom k náprave stavu, ľudia na ministerstve, zodpovední za túto oblasť, viac ako rok neodpovedajú na naše maily a požiadavky,“ tvrdí SKU.

Doplnila, že rezort školstva už dávnejšie vyzývali na zavedenie platového automatu. V tomto kontexte komora poznamenáva, že chápe úsilie ministra o vyriešenie problému s nedostatkom pedagógov v Bratislavskom kraji a zaistenie kvalitného učiteľstva pre žiakov v danom kraji.

„Najprv sa malo zabezpečiť navýšenie platov učiteľov na úroveň 1,2 násobku priemernej mzdy v národnom hospodárstve a postupné vyrovnávanie podielu učiteľských platov ku mzde vysokoškolsky vzdelaných ľudí na úroveň priemeru krajín OECD,“ vraví SKU.

Bezbreho a nesystémovo sa rozdalo

Podľa komory medzi učiteľmi panuje názor, že prostriedky, ktoré boli vynaložené na vzdelávanie pedagógov, napríklad prostredníctvom Národného inštitútu vzdelávania a mládeže (NIVaM), nepriniesli želaný efekt.

„Overovanie pozície supervízora, zavedeného v máji 2023 v novele školského zákona, ani nemá zmysel, ministerstvo zaviedlo túto pozíciu v rozpore s medzinárodnými štandardmi supervízie, ktoré napr. ministerstvo práce a zdravotníctva dlhodobo akceptujú vo svojich rezortoch. V školstve nie je, napriek výzve odborníkov, pre túto pozíciu žiadna podmienka vzdelania. Merať kvalitu práce supervízorov, ktorí pôsobia v rozpore s medzinárodnými štandardmi, by boli stratené financie a čas,“ uvádza ďalej SKU.

Učitelia však oceňujú, že MŠVVaŠ SR plánuje sledovať efektivitu Regionálnych centier podpory učiteľov (RCPU) financovaných z plánu obnovy. „Treba však poznamenať, že štátny rozpočet a eurofondy súbežne platia NIVAM (bývalé regionálne MPC) za veľmi obdobnú činnosť. Hrozí, že štát tak premrhá ďalšie milióny eur neefektívne,“ vystríha SKU.

Pripomenula tiež, že vytvorenie portálu vzdelávaní a ich hodnotenia bolo úlohou súčasného vedenia rezortu, no jeho spustenie sa v Národnej rade SR presunulo z jesene tohto roka na budúcoročný september.

„Komora učiteľov v blízkom čase v analýze predstaví, koľko miliónov eur ministerstvo školstva bezbreho a nesystémovo rozdalo len za posledné dva roky,“ avizuje SKU. „Neefektívne minuté financie potom chýbajú v teréne, napríklad na dofinancovanie niektorých podporných opatrení či odmeňovanie učiteľov,“ uzavreli učitelia.

Agentúra SITA osloví v tejto záležitosti aj ministerstvo školstva.

Viac k osobe: Daniel Bútora
Firmy a inštitúcie: MŠVVaŠ Ministerstvo školstva vedy výskumu a športu SRNárodný inštitút vzdelávania a mládežeNR SR Národná rada Slovenskej republikySKU Slovenská komora učiteľov

Ďalšie k téme

Odporúčané