Strana Smer-SD nepodporí novelu školského zákona v jej súčasnej podobe. Poslanec Národnej rady (NR) SR Jozef Habánik, ktorý je i členom Výboru pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport NR SR, upozornil, že novelu kritizujú viaceré stavovské a profesijné organizácie.
Predprimárne vzdelávanie
Problémy, na ktoré poukázali, považuje za také vážne, že novelu zákona by podľa neho bolo najlepšie vrátiť na prepracovanie. Strana o tom informovala v tlačovej správe.
„Povinné predprimárne vzdelávanie detí od troch rokov naráža na obmedzené kapacity, profesijné vzdelávanie učiteliek materských škôl sa mení na slabé inovačné vzdelávanie v rozsahu 50 až 100 hodín, bez nároku na príplatok, podpora detí so sociálnym alebo špeciálno-pedagogickým znevýhodnením nie je dostatočne upravená, na financovanie asistentov učiteľov chýbajú peniaze, nový obsah vzdelávania sa má začať učiť bez pripravených učebníc, atď.,“ vymenúva poslanec.
Habánik poukázal aj na problém pri rozdelení ročníkov a predmetov do cyklov a oblastí. Dodal, že dosiaľ učitelia volili metódy a formy práce so žiakmi, nekreovali však obsah výchovy a vzdelávania.
Poslanci chcú zvýšiť počet hodín povinnej telesnej výchovy na ZŠ a SŠ, návrh prešiel do druhého čítania
To je podľa poslanca úloha štátu, ministerstva i ďalších organizácií. Obavy z chaosu vyplývajúceho z rýchlych a nekomplexných zmien považuje za oprávnené.
Pilotný program
„V aktuálnom platnom znení zákona o výchove a vzdelávaní je jasne napísané, že štátny vzdelávací program sa môže, ale nemusí, deliť na vzdelávacie cykly. Na druhej strane však projekt kurikula zavádza povinné celoplošné zmeny pre všetky školy od školského roka 2026/2027,“ podotýka Habánik.
Dodal, že do pilotného programu má byť zaradených len 30 škôl, a to so žiakmi prvého ročníka v trojročnom cykle. Podľa poslanca tak ale neostane časový priestor na vyhodnotenie a spracovanie výsledkov, či prípadnú úpravu štandardov.
„Slovensko sa v pláne obnovy a odolnosti v oblasti vzdelávania zaviazalo k viacerým legislatívnym a obsahovým zmenám, ktoré len ťažko hľadajú podporu v širšej pedagogickej verejnosti. Samotné napĺňanie jednotlivých cieľov formou konkrétnych míľnikov sa ukazuje ako časovo nepripravené a vo viacerých prípadoch nereálne,“ uviedol Habánik po rokovaní s povereným ministrovom školstva Jánom Horeckým.
Žiaci dostanú poukážku 350 eur na kúpu notebooku či tabletu. Kto má na príspevok nárok a čo treba urobiť? (video)
Plnenie Plánu obnovy
Rokovanie podľa neho neprinieslo významnejší posun ani záruky akceptovania pripomienok zo strany opozície. Poslanec zároveň poukázal, že v posledných dňoch prešli prvým čítaním v parlamente dve poslanecké novely školského zákona, a to hodina telesnej výchovy naviac a rodičovský príspevok v predprimárnom vzdelávaní.
Upozorňuje na to, že nie sú kompatibilné s vládnym návrhom a nie je jasné, ako si rezort školstva poradí s danými zmenami.
„Výhovorky na plnenie míľnikov Plánu obnovy a odolnosti SR neobstoja. Skôr či neskôr vláda, ktorá vzíde z predčasných parlamentných volieb, bude musieť z Európskou komisiou začať diskusiu na ich modifikáciu a aktualizáciu,“ uzavrel Habánik.